Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Dünyada mavi gördüğümüz bir cismi başka bir gezegende başka bir renkte görebilir miyiz?

Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Mavi görmeye devam etmemiz için üç koşulun gerçekleşmesi gerekiyor: cisimle gözümüz arasına çok olağan dışı bir ortam olmaması, cisme düşen ışığın dünya üzerindeki cismin üstüne düşen ışıktan çok farklı olmaması ve gezegen koşullarının beynimizin ilgili bölgesinde ve gözdeki ilgili hücrelerde olağanüstü bir değişiklik yaratmaması.

Bunların dışında renk, cismin üzerine düşen ışığın yansıttığı kısmının frekans aralığı ile ilgili. Mavi gördüğümüz cismin üzerine beyaz ışık düşer ve cisim maviye karşılık gelen frekans aralığındaki kısmını yansıtır. Bu ışık gözümüze düşer ve gözümüzdeki ilgili hücreler bunu elektriksel sinyallere dönüşturerek beynimize gönderir. Beynimizin ilgili bölgesi de bu elektriksel sinyalleri yorumlar. Gördüğümüzün mavi renkli olduğunu söyleriz.

İlk koşul gerçekleşmezse, cisimden yansıyan ışık gözümüze gelesiye kadar çeşitli değişikliklere uğrar ve frekans aralığı değişebilir. Bu durumda rengi farklı algılarız. o gezegendeki atmosfer koşullarının çok çok farklı olmasından kaynaklanabilir bu, Esra dünya atmosferinde olmayan bir gazın, o gezegenin atmosferinde aşırı yoğun bir şekilde olması gibi.

İkinci koşul gerçekleşmezse, cismin üzerine düşen ışığın yansıttığı kısmının frekans aralığı değişebilir. Mesela cismin üzerine beyaz ışık düştüğünde, cisim bunun mavi frekans aralığına denk gelen kısmı yansıtır. Çünkü beyaz ışığın içinde mavi frekans aralığı mevcuttur. Ama cismin üzerine örneğin kırmızı frekans aralığına sahip bir ışık düşerse, cisimden hiçbir ışık yansımaz, çünkü üzerine düşen ışıkta mavi frekans aralığına sahip ışık yoktur. Cismi siyah görürüz. O gezegeni aydınlatan yıldızın gönderdigi ışık, güneş ışığından çok çok farklı ise olabilir bu.

Üçüncü koşul gerçekleşmezse, yani gözümüzdeki hücreler ya da beynimizin bu hücrelerden gelen sinyalleri yorumlayan kısmı değişikliğe uğrarsa (bozulursa) yine algıladığımız renk farklı olacaktır. Bu sıcaklık basınç vb. koşullardan kaynaklanabilir.

Sonuç olarak gezegeni aydınlatan yıldızlar, içinde mavi frekans aralığını barındırmayan bir ışık göndermiyorsa, atmosferik yapısı bizimkinden çok çok farklı değilse, göz ve beynin yapısını bozmayacak sıcaklık ve benzeri koşullar yoksa mavi renkte görmeye devam ederiz.

Teşekkür (2)

“Bir insanın bildiğini sandığı bir şeyi öğrenmesi imkansızdır.”
Epictetus