Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Dünya'daki yaşamı ortadan kaldırabilmek için gerçekleşecek en yakın gama ışını patlaması, dünya'ya en yakın ne kadar uzaklıkta gerçekleşmesi gerekir?

Bazı yıldızlar ömürlerinin sonuna geldiklerinde gama ışını patlamasıyla patlar. Gama ışını çok yüksek enerjili ışık türüdür ve gezegenler ve canlılar için zararlıdır. Peki muhtemelen dünya'daki canlılığın etkilenmesi için en yakın gama ışını patlaması dünya'dan en az ne kadar uzaklıkta gerçekleşmesi gerekir? Dünya'ya yakın yıldızlarda gama ışını patlaması olabilecek yıldız adayları var mıdır?

Bu konuda çeşitli değerler görmek mümkün, teoride 200 ışık yılı içerisinde yer alan her şeyi (elbette önüne çıkan, ışın doğrultusu boyunca) yok edeceği söyleniyor. Fakat bunu 5000-8000 ışık yılına kadar genişleten modeller de var.

Burada akla gelen ilk şey çarpar çarpmaz her şeyi yok edecek olması. Lakin canlılığın sonunu getirmesi için bu kadar yıkıcı olması gerekmiyor. Ozon tabakasını yok edecek olması gibi ekosistemi komple değiştirecek ve bizi kozmik ışınlara açık hale getirecek kadar etkili olması da dünyadaki canlı hayatı yok edebilir.

Fakat Dünya'nın yakınlarında bunu gerçekleştirebilecek bir aday yok gibi görünüyor.

Sorulara Dön