Evrim Ağacı Logo Evrim Ağacı
Evrim Ağacı

Yaşam, Dünya Üzerinde 4.1 Milyar Yıl Önce Başlamış Olabilir!

Yaşam, Dünya Üzerinde 4.1 Milyar Yıl Önce Başlamış Olabilir! PNAS
Yazar UCLA Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
5,275 Okunma Sayısı
Notlarım

UCLA'dan jeokimyacılar, Dünya üzerindeki yaşamın en az 4.1 milyar yıl önce başladığı yönünde bir kanıt buldu. Bu tahmin ettiğimizden 300 milyon yıl daha önce demek oluyor! Araştırmanın makalesi Proceedings of the National Academy of Science dergisinde yayınlandı. Bu konu hakkında, makalenin baş yazarlarından Mark Harrison şunları söylüyor,

Bundan 20 yıl önceki araştırmada çıkan sonuç yaşamın 3.8 milyar yıl önce Dünya üzerinde başladığıydı ve bu herkesi şok etmişti. Ancak bilim bulgularımıza göre hayat çok çabuk başlamış olabilir. Belki de doğru maddeler karşılaştıklarında anında başlıyordur.

Araştırma ayrıca güneş sistemimizin bir meteor bombardımanına maruz kaldığını ve Ay üzerindeki kraterin 3.9 milyar yıl önce oluştuğunu da iddia ediyor. Araştırmanın yazarlarından Patrick Boehnke ise şunları söylüyor,

Eğer bombardıman sırasında Dünya üzerinde bütün yaşam yok olduysa, bazı bilim insanları yaşamın tekrar ve çok hızlı bir şekilde yeniden başladığını iddia etmekte haklılar.

Uzun yıllardır bombardıman sırasında Dünya'nın kuru ve ıssız bir yer olduğunu zannediyorduk ancak Harris ve ekibinin araştırmaları bunun tam tersini iddia ediyor. Bulgular dahilinde konuşan Harris, erken Dünya'nın kuru ve cehennem gibi sıcak olduğuna dair kanıtların olmadığını, düşünülenin aksine şimdiki Dünya'ya daha çok benzediğinin altını çiziyor.

Elizabeth Bell tarafından yürütülen çalışmada ekip Batı Avusturalya'dan elde ettikleri 10.000 tane zirkon üzerinde çalıştı. Zirkonlar erimiş kayalar veya magmadan köken alan, ağır ve dayanıklı minerallerdir. Zirkonlar kimyasal yapılarından ötürü bulundukları ortamı sarmalarlar ve yıllarca koruyabilirler. Araştırmacılar bu zirkonlardan 656 tanesinde kara leke içerdiğini gördüler ve 79 tanesini özel yöntemlerle analizlediler.

Bell ve Boehnke yaptıkları kimyasal incelemeler sonucunda bu 79 zirkondan bir tanesinin iki bölgesinde grafit, saf karbon, tespit ettiler. Harrison bu buluş hakkında şunları söylüyor,

İlk kez bir grafitin 4.1 milyar yıldır bir zirkonun içinde var olduğunu görüyoruz bu incelemelerden itibariyle. Sonucumuz son derece güvenli, bulduğumuz mineral şimdiye kadarki bulunan minerallerden en iyi durumda olanı ve daha akla yatkın bir açıklama henüz üretilemedi.

Ekip grafitin yaşını henüz tahmin edebilmiş değil, bildikleri tek şey zirkon 4.1 milyar yaşında ve grafit ondan daha yaşlı. Harris evrende başka canlı barındıran gezegenlerin de olduğunu ve hayatın düşündüğümüzden daha hızlı başlayabileceğinin altını çiziyor. Ancak fotosentez gibi, ileri düzeyde bir canlılığın evrimleşmesinin zor olabileceğini ekliyor. Bell sözlerine şöyle son veriyor:

Dünya hakkında artık daha farklı düşünmeliyiz.
  • E. A. Bell. (2015). Potentially Biogenic Carbon Preserved In A 4.1 Billion-Year-Old Zircon. PNAS. | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 24/01/2021 18:46:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/3913

Notlarım

“Biyolojiyle savaşamazsınız. Ancak orasından burasından kurallarını çekiştirebilirsiniz.”
David Brin