Sorulara Dön

Dünya'da yaşayan birkaç kişiyi Mars'a götürürsek kaç nesil sonra insanlar Mars ortamına göre evrimleşir?

İbrahim Durmuş
İbrahim Durmuş Lise Öğrencisi

Benim bu konudaki düşüncem insanların Mars'a taşındıktan sonra evrimin ciddi bir etki yapmadan tekrar Mars'ı da bırakıp yeni bir gezegen bulması ya da uzay da yaşanılabilecek bir platform inşa etmesidir. İnsanoğlunun nüfusunun çok ciddi bir orana gelmesinden ötürü kısa bir zaman sonra yeni bir yer bulması ya da yapması bana bu yüzden daha mantıklı gelmektedir ki bu da kısa bir süre içinde gerçekleşebilecek bir durumdur, evrimin bu sürede insanda çok ciddi bir değişim yapacağını sanmıyorum. Hatta nüfus sabit kalsa bile teknolojinin ilerlemesinden -evrim uzun sürede gerçekleşen bir olaydır ve insanların bu süre zarfında Mars'ta kalacağını düşünmüyorum- biyolojik ortamdan mekanik ortama bile geçirilebilir bilinçlerimiz. Mekanik robotlar biyolojik evrim geçirmez diye düşünmekteyim :)

Samet Özeren
Samet Özeren Lise öğrencisi

Eğer astronotları şuan Mars'a göndermeye kalkarsak yüksek radyasyon nedeniyle birkaç yıl içerisinde hepsi kanserden öleceği için yeni bir nesilden söz etmek mümkün değil diye düşünüyorum. Çünkü şuanda astronotları sürekli olarak Mars'ta bulunan çok yüksek radyasyondan koruyacak bir teknolojimiz yok. O nedenle yer altında yerleşim kurmayı düşünüyorlar.

Ben şahsen Mars'a ciddi göçlerin insanların dünya üzerinde genetikleri ve yapıları ile oynanmadan gerçekleşebileceğini pek düşünmüyorum. Eğer bir gün bilim yeterince gelişirse ve Mars doğası için kendi "evrimleştirdiğimiz" insanlar yaratabilirdi gerçekten o zaman Mars'a göçler olacaktır.

Bu Reklamı Kapat

Sorunuzun cevabı muhtemelen insanların hiçbir zaman Mars ortamına göre evrimleşemeyecekleridir, ama yine de evrim teorileri üzerinden ileriye dönük öngörülerle nelerin olup olamayacağı tartışılabilir.

Öncelikle insan türünün Afrika kuyruksız maymunları dalındaki şempanzelerden ayrılma tarihinin 5-8 milyon yıl önce olduğunu hatırlayalım. Bu süre içerisinde insan evrimleşmeye devam ederek bugünkü haline geldi. "Evrimin sürekliliği" ilkesi gereği bizlerin evrimleşmesi de devam etmektedir.

Bu Reklamı Kapat

Evrimin sürekliliği birçok iç ve dış etkenden etkilenmekte ve buna göre hızı yavaşlayıp artabilmekte gibi görünmektedir. İnsan türünün evrimini devam ettirebilmesi için gerekli olan parametrelerden biri de "popülasyon"dur.

Bunlardan hareketle, öncelikle Mars'a gidip orada yaşayacak insan popülasyonunun Mars şartlarına uygun evrimleşebilmesi için birinci koşul, tahminen onbinlerce insanın orada yaşıyor olması gerekliliğidir.

Bu Reklamı Kapat

Diğer yandan, bu insanların Dünya şartlarını simüle eden ortamlarda yaşayacakları düşünüldüğünde, hiçbir zaman Mars'ın şimdiki şartlarına uyum gösteremeyecekleri sonucu ortaya çıkar.

Evrimde türlerin adaptasyon süreçlerinin milyonlarca yıl sürdüğü düşünülürse, Mars'taki şartların da milyonlarca yılda nasıl değişebileceğini öngörebilmek gerekecektir.

Sonuç olarak sade bir meraklı okur olarak cevabım: İnsanların binlerce nesil sonra dahi Mars ortamına uyum sağlayacak şekilde evrimleşemeyeceğidir. İnsan türünün Mars ortamını insan yaşamına uygun hale getirebilmesi dahi, insanın ona uygun evrimleşmesinden daha olasıdır.

Sorunuza net bir cevap verebilecek yetkinlikte değilim, fakat okuduğum bir makalede diğer tüm koşullar (radyasyon vs. gibi) insan için elverişli hale getirildikten sonra insanlar yerleşirse yaklaşık 4 - 6 nesil sonra yer çekimine bağlı olarak daha uzun boylu hale geleceğimizi; hatta bu aşamadan sonra marsta doğan insanların dünyaya getirildiğinde uyum sağlayamayacağını görmüştüm.

Sorulara Dön