Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Dişi bireyler neden erkek bireylere göre yavrularıyla daha çok ilgilenirler? Evrimsel süreçte bunun dayandığı temel ne olabilir?

Memeliler ve kuşlar dışında dişi veya erkek bireylerin yavrularıyla ilgilendiği görülmez. Yani yeryüzünde sayıca ve türce çoğunluğu oluşturan omurgasızların en büyük şubesi artropodlar (eklem bacaklılar -her türlü börtü böcek), deniz memelileri dışındaki deniz canlıları, sürüngenler, bakteri alemi ..vs yavrularına bakmaz. Dölenmiş yumurtayı bırakır ve yavru kendi kendine gelişir. Hatta bazı deniz canlılarında (midyeler gibi) yumurta ve sperm suda serbest salınırken birbirini bulup döllenir.

Kuşlar ve memelilerde ise yavru doğduğunda bakıma muhtaçtır. Bunun sebebi döllenmenin garanti altına alındığı kapalı döllenmede (yani döllenmenin bir kese veya rahim gibi kapalı yapıda oluştuğu ortamlarda) bir plasenta içinde gelişen yavruya yapılan büyük yatırımın sonucu olarak dişi birey daha az yavru yapmakla birlikte yavrunun gelişimini ve korunmasını garanti altına aldığı bir strateji gelişmiştir.

Benzer durumu bitkilerin evriminde de görebiliriz. Ilk bitkiler sporlu bitkiler olup zamanla tohumlu bitkilere ve önce çiçekli sonra da meyveli bitkilere evrimleşmiştir. Meyveler de yine plasenta oluşumunun bir sonucudur.

Puan Ver

“Milyonlarcası elmanın düştüğünü gördü; ancak sadece Newton 'Neden?' diye sordu.”
Bernard M. Baruch