Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Aşağıdaki kelebek, tam anlamıyla "yarı yarıya erkek, yarı yarıya dişi"dir. Vücudunun bir tarafı tam bir erkekken, diğer tarafı tam bir dişidir. Bu, doğada aşırı nadir görülen bir genetik bozukluktur. Her zaman yarı yarıya olması gerekmese de, çoğunlukla bu şekilde görülür. Kimi zaman bu durum, vücudun içerisindeki bazı bölgelerin dişi, bazı bölgelerin erkek hücreler ve dokular taşımasıyla sonuçlanır. Buna "mozaik dişi-erkek biçimliliği" adı verilir.

Bu durum genel olarak jinandromorfi (İng: gynandomorphism) olarak bilinir. Bu sözcük, Yunancada "dişi" anlamına gelen "gyn" ile "erkek" anlamına gelen "andro" kelimelerinin "biçim" anlamına gelen "morph" sözcüğü ile birleştirilmesiyle oluşturulmuştur. Çoğunlukla böceklerde görülen bu durum, kimi zaman ıstakozlarda, yengeçlerde ve hatta kuşlarda bile gözlenmiştir.

Hastalığın sebebi genellikle erken gelişim sırasında olan mitoz bölünmelerde meydana gelen bir hatadır. Henüz organizma sadece birkaç hücre büyüklüğündeyken eşey kromozomları eşit olarak dağılamaz ve bir yarıda kalan hücreler dişi olarak gelişirken, diğer yarı erkek olarak gelişir. Bir örnek ile bunu anlayalım:

Diyelim ki normalde erkek olacak bir bireyin ilk hücreleri bölünmeye başlasın. Bu canlının hücrelerinde normalde eşey kromozomları XY olarak bulunur. Ancak mitozda meydana gelen bir dağılım sorunu sonucunda hücrelerde XXYY şeklinde bir kromozomal dağılım meydana gelir. Normalde bu hücre bölündüğünde iki tane XY oluşur; ancak kimi zaman X ve XYY de oluşabilir. Eğer bu durum, hücrenin erken bölünme evresinde meydana gelirse, birçok hücre sadece X, birçok diğer hücre de sadece XYY taşıyacaktır. X ve XYY farklı iki cinsiyeti oluşturduğu için, vücutta da erkek ve dişi özellikleri bir arada görülecektir.

Aşağıda bu durumun bazı diğer örnekleri görülmektedir:

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/06/2019 01:32:44 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1610