Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Büyük bir cismin (gezegen, uydu, yıldız gibi) kütleçekim alanından kurtulmak için o cisimden ne kadar uzakta bulunmalıyız?

Örneğin; dünya'dan ne kadar uzakta bulunursak, onun çekim etkisinden tamamen kurtulabiliriz? Fizikte bunun bir formülü var mıdır?

Sorunuzun cevabı, nasıl bir gök cisminden, hangi güç ile uzaklaşmayı denediğiniz ile ve ondan ne kadar uzakta bulunduğunuz ile ilgili. Değişken yani. Tüm gök cisimleri, kütlelerine göre başka cisimlere bir kütleçekimi uygularlar. Bunun bir formülü elbette var, aşağıda kaynağını veriyorum. Bizim gibi, ancak günlük hayatta kullanılan matematiğe hâkim insanlar için zorlayıcı bir hesaplama olsa da bu, bilim dünyası için pek de karmaşık bir hesaplama sayılmaz.

Ve sorunuzdaki "tamamen" talebi bir muğlak. Çünkü uzayda, hiç bir cismin kütleçekimine maruz kalmayacağınız bir koordinat ve bölge var mıdır bilinmez. Yani siz dünyadan 40 milyon km uzaklaşsanız bile aslında Dünya'nın kütleçekimi hâlen üzerinizde etkili olur ama Mars'ın kütleçekimi daha büyük olacağı için siz Mars'In kütleçekimi alanında ya da bir başka söylem ile Mars'ın kütleçekiminin, Dünya'nın kütleçekimine galip geldiği bir bölgeye girmiş olursunuz. Özetle Dünya'nın kütleçekiminden kurtulmak derken, boşlukta tamamen hareketsiz durmayı kast ediyor iseniz bu pek olanaklı görünmüyor. 40 milyon km uzaklıkta Dünya'ya doğru hareket etmezsiniz belki (Mars sebebi ile) ama bu durum, Dünya'nın kütleçekiminin etkisinden tamamen kurtulduğunuz anlamına gelmez.

Bana göre evrenin hiç bir yerinde kütle çekiminden hasret kalmayacağız. Belli bir zaman geçtiği sürece, kütle çekimi az-çok bize etki edecektir. Ve tekrardan bana göre bir cismin kütle çekiminden kurtulamayız, sadece etkisin azaltacak şekilde uzaklaşabiliriz.

Kaynaktan da bundan şu şekilde bahsetmektedir : "Bilinen temel kuvvetlerden dördüncüsü olan kütle çe­kim kuvveti en zayıf kuvvet olmakla birlikte etki alanı en büyük olan kuvvettir. Moleküllerden, gezegenlere, gezegenlerden evrenin en uç noktalarına kadar etkileri görülmektedir."

• WEBDERS. Kütle Çekim Ve Kepler Kanunu. (14 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 14 Aralık 2020. Alındığı Yer: WEBDERS | Arşiv Bağlantısı