Sorulara Dön

Bütün evren ve kainat atomlardan oluşuyorsa ilk atom nasıl oluştu?

Bizim dünyamız büyük patlamada olduğu gibi her şeyin bir başlangıcı olması gerekmez mi? Sonu olduğu gibi. Evreni oluşturan ve maddenin en küçük yapı taşı olan atom nereden geldi? Atomlar tek başına bir hiçtir maddenin oluşması için yine atom lazım atomu atom nasıl oluşturdu ?
Tüm Reklamları Kapat

Atom yada madde diye birşey algınan biçimdeki gibi yoktur. Herşey enerjiden oluşur. Enerji etkileşimleri madde olarak algılanır. Bu yüzden ilk atom diye birşey yok bigbangın başında herşey enerjiydi ve plazma hali söz konusuydu. Yani herşey yüksek radrasyon olarak sıkışmış bir durumda idi. Madde atom yada atom altı parçacıklar da yoktu. Bu yüzden sorunuzu revize edin ve evreni oluşturan enerji nereden geldi diye sorun ve sorgulayın. Doğru soru budur.

Emir Taha Sezer
Bilim için Yaşayan bir Primat

Maddenin en küçük yapı taşı atomlar degildir, daha temel parçacıklar birleserek atom dediğimiz şeyi oluşturular.[1] Parçacık ve kuantum fiziği bu olguları inceleyip standart model gibi evreni açıklayan modeller üretmeye çalışırlar. Cern gibi kuruluşlardaki parçacık hızlandırıcılarının amaçları bu temel parçacıkları deneyler yaparak incelemektir. Büyük patlamadan bu yana geçen süreci az çok biliyoruz; ilk atom ne zaman oluştu, evrende ışık ne zaman yayılmaya başladı veya ilk yıldızlar ne zaman kendini gösterdi gibi soruları cevaplayabiliriz.[2]

Fakat temel parçacıkların neden başka şekilde değil de şu andaki gibi olduğunu, fizik yasalarının neden şu anda olduğu şekilde işlediğini cevaplayabileceğimizden emin değiliz.

Tüm Reklamları Kapat

Büyük patlamadan önce ne olduğunu da bilmiyoruz, belki hiçlik modeli doğrudur belki de sonsuzdan gelip sonsuza giden bir evrenimiz vardır, belki de her ihtimalin gerçekleştiği bir evrenler bütünü mevcuttur fakat her türlü bir anlamsızlık olduğu aşikar ve bu anlamsızlık evrenimizi gerçekten özel kılıyor.

1. Wikipedia. Quantum Particle Having No Known Substructure; Quark, Electron, Photon, Etc.. (1 Ekim 2001). Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
  2. Wikipedia. History And Future Of The Universe According To Big Bang Cosmology. (14 Şubat 2003). Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
B Polat
Bilim Meraklısı

Büyük patlama evrenin nasıl oluştuğunu açıklayan teoridir ve ilk atomun nasıl oluştuğunuda açıklar. Evren gibi, ilk atomlarda büyük patlamanın sonucu oluşmuştur. Evren ilk var olduğunda hidrojen (ve az miktarda helyum) vardı. Bunlar yıldızların içinde şu anda bildiğimiz/gördüğümüz diğer elementleri meydana getirdiler. Dünyamız ve diğer gök cisimlerinin hepsi bu elemenlerden meydana gelir. Şu anda hala yıldızlar sürekli hidrojenden daha ağır elementler oluşturmaya devam ediyorlar. [1]

1. T. Sharp, et al. What Is An Atom? Facts About The Building Blocks Of The Universe. (15 Aralık 2021). Alındığı Yer: livescience.com | Arşiv Bağlantısı
Aziz Emre Tuncer
Fizikle ilgili olan bir düşünür

Bu konu muhtemelen 1950’ler sonrası fiziğin gelişimini en çok baskılayan konulardan biridir. Bu konuda ortaya atılan ve en çok ilgi gören teori sicim teorisidir.

Sicim teorisinin bu kadar çok ilgi görmesinin 3 nedeni vardır:

Tüm Reklamları Kapat

1- Çok spekülatif olması.

2- Fizikçilerin esas amacı olan kuantum fiziği ile makro formülleri birleştirme sağlaması.

Tüm Reklamları Kapat

3- Matematiksel olarak açıklanabilir olması.

Sicim teorisi en basit şekilde anlatılacak olursa atomlar atom altı parçacıklarından onlar da küçük enerji sicimlerinden oluşmuştur.

Bu formül enerjinin neden kütleye dönüştüğünü somut olarak açıklama imkanı sunuyor.

Ancak belki en büyük sıkıntısı matematiksel formüllere göre evrenin en az 10 boyutlu olması zorunluluğunu getirmesidir. Bu eski bilgilerle arasında bayağı farklı bir düşüncedir[1]. [1]