Bu Reklamı Kapat
Sorulara Dön
Bitkiler neden yalnızca görünür ışıktan faydalanarak fotosentez yapıyor ?
Okulda bize yalnızca görünür ışıktan fotosentez yapıldığı anlatıldı ancak morötesi ışınlar daha yüksek enerjili oldukları için daha avantajlı olmaz mı ?
Bu Reklamı Kapat
Nur Hazal Sulu
Nur Hazal Sulu Moleküler biyoloji ve Genetik bölümü hazırlık öğrencisiyim.

Bu soruna verebileceğim cevap bitkilerin fotosistemlerinin sadece 390-700 nm arasındaki ışığı kullanabilmesidir. Bundan fazlasını kullanmamaların nedeni dalga boyu azaldıkça enerjileri artan ve dolayısı ile canlıya zarar verme oranlarıda artan dalgalardır. Ultravolenin bitkiler üzerine etkisini araştırdığımda ( sen morötesi ışınları örnek verdiğin için) bir çok farklı deneylerle karşılaştım. Spesifik olarak tüm bitkiler için değil ama bazı bitki türleri kullanılarak bu bitkilerin ultraviole ışınlarından nasıl etkilendiği deneylerle kanıtlanmış. Bu deneylerde de asıl gözlemlenmek istenen şey ultravolenin gelişime etkisi değil bitkiye verdiği zarardan bitkinin morfolojisinin nasıl modifikasyona uğradığıdır. Yani yapay seçilim ile bitki zararlı ultraviole ışınlarına maruz bırakılmış ve nasıl evrimleştiği gözlemlenmiş zaten dalga boyu daha da az ışınlar gönderildiğinde bitkilerin öldüğü gözlemlenmiş. 1934'ten bir deney var diğerleri 2005 yılına 2020 yılına ait. 1934'teki deneyde bitkiye 310 ve 290 nm arasında UV ışını verilmiş. Bitkinin gelişimi kuru ağırlık üzerinden takip edilmiş 310 nm boyunda verildiğinde mısır hariç bir çoğunda kuru ağırlıkta artış olmuş ancak 290 nm verildiğinde bitkilerin üst epidermisinden bu ışınlar geçebilmiş yani bitki bunu absörbe edememiş ve kuru ağırlığında azalma görülmeye başlanmış. Diğer deneylerde bu deneylerden farklı olarak UV ışının verdiği zararın yarattığı modifikasyonlar üzerine çalışılmış. Sonuç olarak bitkiler bu dalga boylarındaki ışınları absörbe edecek bir fotosisteme sahip değildir. Şu an için bu ışınlar onlar için zarar verici ışınlardır. Kim bilir belki de bu yöndeki modifikasyonlar ve mutasyonlar artarak bitkiler evrimleşebilir ve bir gün bu ışınları kullanabilir.

1. International Journal of Plant Science. (bilimsel dergi, 2021). International Journal of Plant Sciences. Not: This article was published in the Botanical Gazette (1876-1991), which is continued by International Journal of Plant Sciences (1992-present)..