Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Big bang'in bir tetikleyicisi olması yani bir yapanı olması gerekmez mi?

Big bang'in bir tetikleyicisi olması yani bir yapanı olması gerekmez mi? Big bang tanrısız tanımlanabilir mi?

Oncelikle, buyuk patlama tanrisiz tanimlanir.

Teoriye gore patlama gerceklestikten sonra temel parcaciklarin meydana gelmesi 10^-32 ila 10^-6 saniye mertebelerinde. Hidrojen - ilk maddenin olusmasi yaklasik 300 bin yil almakta. Ilk yildizlarin, galaksilerin hayat bulmasi ise 1 milyar yil gibi bir sure. Son donemde kafa karisikligi yaratan durumlardan biri de bu, evrenden daha yasli yildizlarin oldugunu gozlemlediklerini spekule etmekteler, bunlara da "halo yildiz" adi verilmis.

Herkesin dustugu kliselerden biri de su "ama bu teori, kesin dogru kabul edemeyiz, nasil olacak bu is vs vs vs.." Gercek su ki ana hatlariyla biliyoruz cunku patlamadan arta kalan "background microwave" isimasini gozlemledik. Evrenin genisledigini gozlemledik.

Teoride gedikler yok mu var, mesela hubble katsayisinin degistigini farkettik, evrenin yasam dongusu icerisinde bu katsayinin farkli olabilecegini farkedince isler karisti. "Early universe" yani evrenin genclik donemindeki katsayi elimizdeki verilerle uyusmuyor. Bir de lityum bereketliligi sorunu var, tam olarak cozulemeyen. Daha sinir bozucu olan tekil noktanin varligini henuz gorememis olmamiz.

Su an icinde bulundugumuz evren ilk evren de olmayabilir.

Balon-cep evrenler teorisi var mesela, bazilari genislerken otekileri ittigi icin kuculen cep evrenlerin oldugu dusunuluyor.

Ya da osilasyon-surekli salinim yapan evrenler, genisleyip kuculen.

Bu dediklerim cesitli simulasyonlarla test ediliyor. WMAP, Planck en meshurlari.

Eger isi tanriya baglamak istersen en iyisi "boltzmann beyni" ya da "boltzmann brain"i okuman. Tanriya en yakin olgu olabilir.

Aslında bing bang teorisi tamamlanmış bir teori değil yani açıkta bıraktığı birçok soru var aslında. Hani evren küçüktü patladı diye konuşmak çok doğru olmaz.

Evren ilk zamanlarında saf enerjiydi ve bir anda patlaması sonucu madde ve antimaddeler oluşmaya başladı. Bu basit cümlede evrenin neden patladığı ve evrende maddenin neden antimaddeye baskın geldiği bilinmiyor.

Kim bilir bu belki de bir yaratıcının varlığını belli ediyor da olabilir.

Sorulara Dön