22k
Serhat İbin
Mustafa Safa Doğan , Üniversite Öğrencisi

Hayır ölmeyiz, bazı lokalizasyonlardaki epilepsilerde hipokampüse(ve başka yerlere de) elektrot yerleştirilerek ve akım verilerek tedaviler denenmektedir. Ölçüm amaçlı klinik deneylerde de hayvanlara elektrot bağlandığını biliyorum.

Salih Likoğlu
Takip Et
bbc gibi bir sitede paylaşılmış, ne kadar doğrudur?
Puan Ver

Doğadaki evrim yasasını, yani türlerin zaman içinde değiştiği yasasını ilk keşfeden Darwin değildir. Zaten liselerde öğrendiğimiz Lamarck ve Darwin'in dedesi Erasmus Darwin'in türlerin değişimi üzerinde çalıştığını biliyoruz. Yani evrimi keşfeden zaten Darwin değil.

Ama el-Cahız da değil. İslam düşünürlerinin fikirlerinin büyük bir kısmı, Antik Yunan filozoflarının yazılarına yönelik yaptıkları çevirilere dayanıyor. Bu durumda o düşünürler, Anaksimander, Empedokles, Heraklitos gibi düşünürler. Canlılar da dahil olmak üzere her şeyin değiştiği fikrini ilk ileri sürenler bunlar. Ancak bunların görüşleri, Platon'un değişmezci fikirlerinin gölgesinde kalıyor ve asırlar (hatta milenyumlar) boyu unutuluyor. Önce İslam alimlerinin ufak bir kısmı (bunları burada görebilirsiniz), sonrasında İslam'ın Altın Çağı'nın sona ermesiyle birlikte Batı'da yükselişe geçen fikirleri takriben batılı filozoflar ve bilim insanları (bunları da burada görebilirsiniz), türlerin değişebileceği fikri üzerinde duruyorlar. Yani türlerin değişimi fikri yeni değil.

Darwin'i meşhur eden ve "evrimin babası" olmasını sağlayan, evrimi keşfetmesi değil. Evrim Teorisi'ni geliştirmeyi başarması. Yani söz konusu olan evrimin sadece doğru olduğunu tekrar göstermekle kalmayıp, bunun nasıl olduğunu izah etmeyi başarması. Kanunlar/yasalar ile teoriler arasındaki ilişkiyi buradan okuyabilirsiniz.

Darwin'den önce gelen hiç kimse, çeşitlilik ile çevre arasındaki ilişkiyi, seçilim ile türleşme arasındaki ilişkiyi kuramadı. Lamarck çok yaklaştı ama hata yaptı. Darwin ise turnayı gözünden vurmayı başardı. Hem de sadece Doğal Seçilim'i değil, Cinsel Seçilim ve Yapay Seçilim gibi mekanizmaları da detaylıca tespit etmeyi başardı. Bugün bu mekanizmaların her birinin doğru olduğunu ve evrimin ardındaki ana nedenler olduğunu biliyoruz. Evrim ile Doğal Seçilim arasındaki farkları buradan okuyabilirsiniz. Adaptasyon nedir, evrimle ilişkisi nedir, onu da buradan okuyabilirsiniz.

Darwin'i daha da büyük kılan, tüm bunları genetiği bilmeden yapmış olmasıydı. Sonradan Mendel'in yasalarının 1900'lerde yeniden keşfiyle başlayan Modern Sentez sürecinde, genetik ile evrimin birbirini kusursuz bir şekilde tamamladığı gösterildi. Bu da Darwin'in öngörü ve izah gücüne güç katmış oldu.

Bunu bilim tarihinde hep görüyoruz. Örneğin atom fikri Antik Yunan'da ileri sürüldü ama modern atom modellerinin babaları arasında Dalton, Thomson, Rutherford gibi isimler vardır. Doğadaki gerçeklere (doğa yasalarına) yönelik gözlemler genellikle o yasaların neden ve nasıllarını izah eden teorilerden çok önce, çoğu zaman Antik Yunan, Antik Mısır, Antik Çin gibi medeniyetlerde yapılmıştır. Bu gözlemler kuşkusuz çok kıymetli ve müthiş önemli; ancak bilimde bir yasanın keşfinden çok daha önemli olan şey, onun neden ve nasıl o şekilde olduğunu izah edebilmektir. Çoğunlukla "annelik" ve "babalık" hakları da o kişilere verilir; ilk fark edene değil. Benzer bir durumu Kozmik Anafor'daki bu yazıdan okuyabilirsiniz.

1. Evrim Ağacı Evrim ve Doğa Üzerine Kafa Yormuş İslam Alimleri
  2. Evrim Ağacı Evrim Kuramı'nın Evrimi - 1: Darwin'den Öncesi
Buğra Kara
Puan Ver

Nerede okuduğumu bilmiyorum o yüzden kaynak veremem ama okuduğuma göre iyi bir kanıt elde etmek için. Darwin HMS Beagle ile Galapagos Adalarına gittiğinde evrim fikrini ortaya atıyor ama elinde iyi bir kanıtı yok. Kendisi de yeterince iyi bir kanıt bulmak için bekliyor. Çalışmalarını zayıf kanıtlara dayanarak yayınladığı takdirde çoğu kişi buna inanmayacaktı. Zaten toplumun dini görüşüyle uyuşmayan bu fikir oldukça eleştiri alacaktı ve sonraları Darwin bir kanıt bulsaydı bile buna büyük ihtimalle evrimin zedelenmiş itibarı yüzünden kimse önem göstermeyecekti.

Takip Et
Eğer herhangi bir zorluk yaratmayacaksa veya yanlış bir istek değilse, EA akademide bilimsel münazara ve tartışma konusunda yazı yazmış insanlardan da bir şey duymak isterim.
Muaz Subaşı
Takip Et
Vücutta iskelet dışında zamanla çürüyen kemiksiz yapılar olamaz mı?
Ogulcan Erkan
Takip Et
Bu konu hakkında bilgi edinmek istiyorum bu yüzden dolayı Evrim Ağacı platformunun bana yardımcı olacağını düşünüyorum, kendim yapmış olduğum ufak çaplı yabancı ve yerel kaynak araştırmalarımın sonucunda pozitif etkilerinin olduğunu okudum ama doğruluğundan şüpheliyim.
Alper Yayla
Takip Et
hız dediğimiz kavram birim zamanda alınan yoldur ancak ışık hızında birim zaman yok yani teorik olarak her han heryerde olması gerekiyor
52k
Takip Et
Üretmek durumunda hissediyor olabiliriz? Acaba bizim gibi olmayan her kişisel niteliği dışlamak, kendimizi sanal bir şekilde iyi mi hissettiriyor. Ulaşamadığımız üzümleri kötülüyor olma ile, duygusal olarak ezilmenin önüne geçmeye mi çalışıyoruz...
Semih Erhaç
Takip Et
Biyoloji bilgim de çok zayif. Ne yapacağim? Okuyarak oğrenmek istiyorum evrimi. Lutfen biyoloji ve evrim konusunda sifir birine nasil bir yol izlemesi gerektiğine yardimci olun.
Mehmet Rende
Takip Et
zamanında , gezegenlerin güneşe doğru geliş yönü , güneşin sağından olmuştur , bu sebep ile gezegenler güneş etrafında , saat ibresinin tersi yönde dönerler , gezegenlerin kendi etraflarında dönme sebebi ve yönü ise , çekirdeklerinin dönüş yönünden dolayı kaynaklanır , çekirdek sağa dönüyor ise , gezegen komple sağa döner , çekirdek sola dönüyor ise gezegen komple sola döner .
Puan Ver
Koralp Erin , Astrofizik meraklısı...

Aslında bütün gezegenler aynı yönde dönmüyor. Venüs ve Uranus ters yönde döner.

Gezegenler, yıldızımız doğarken şekillenmiştir. Sonradan başı boş gelip, güneş sistemine dahil olmuş değiller.

Şu anda astronomlar tarafından kabul gören Güneş Sistemi modelimimizin oluşumu; 4.6 milyar yıl önce dev bir moleküler bulutun, küçük bir kısmının kütle çekimi etkisiyle çökmesi sonucu başladı. Çöken kütlenin çoğu merkezde toplandı ve Güneş'i oluşturdu, geri kalanı gezegenleri, uyduları, asteroitleri ve diğer küçük gök cisimlerini oluşturdu.

Toz bulutu çökmeye başladığında, gezegenler de toz halindeydi. Yıldızımız oluşmaya başladığında, toz bulutu bu çöken kısım etrafında zaten dönüyordu. Gezegenler yavaş yavaş oluşmaya başlarken bile yörüngeleri hemen hemen belliydi ve toz bulutu ne tarafa dönüyorsa oluşan gezegenler de aynı yönde dönmeye devam etti.

Asıl önemli olan, Venüs ve Uranüs'ün ters yönde dönüyor olması ama o konu biraz uzun.

52k
Takip Et
Tek hücrelilerin ruhu var mı, ruh ne yolla geliyor, belli bir gelişim aşaması oluşmadan neden gelmiyor, neden ruhun varlığı sadece beden bütünlüğüne bağlı vs vs....
Puan Ver

Spiritüalizm hangi teist görüşlerde vardır?

Genellikle manevi yanımıza dokunmak isteyen dini görüşlerde ruh, nefs kavramlar ortaya atmış. Dine inanan ama felsefe ve bilim ile azıcık arası olan kişiler rasyonel ve nesnel bir şeyler görmek istediklerinde epifiz bezi, DMT, 21 gram vs gibi komplolarına kurban gidiyor. Günümüzde ruha inanlardan birkaçı James Porter Moreland, Richard Swinburne...

Karr Man
Takip Et
Ortalama insanın davranışları baz alınarak kuramlar ileri sürülür ve bu kuramın iddiası her insan için geçerli olacakmış gibi bir izlenim yaratılır. Ya da yapılan deneyler insanların, örneğin %65 oranında, belirli koşullarda belirli bir yönde davrandıklarını saptar ve bu davranışın insanlar için ortak olduğunu ileri sürer veya en azından ima eder. Bu da bence insanın gelişimi önünde bir engel oluşturur. Psikolojideki bu yaklaşımın bu anlamda hatalı olduğunu düşünüyor musunuz?
Alp Mert Alıcı
Takip Et
Her insanın müzik zevkli farklıdır. Aslında tüm insanlar birbiriyle akraba ve oldukça fazla ortak özelliği var biyolojik açıdan. Bu özellikler ışığında tüm insanların beğenebileceği bir melodi dizisi vs. yapılabilir mi? Bir müziğin içine ne tür sesler koyarsak bütün insanların beğenmesini sağlayabiliriz? Kategoriyi ynlış seçmiş olabilirim
Mustafa Yok:)
Takip Et
Ablamlar Danimarka'da yaşıyor ve ben lise eğitimime orda devam etmek istiyorum, kısaca orada okumam ve yaşamam için ne yapmam gerek ?
Ix Chel
Takip Et
sahte bilimden çok sahte habercilik konusuna giriyor ama koyacak kategori bulamadım.
Alim Karaçay
Takip Et
üstlü sayıları " a^m = m tane anın çarpımı " şeklinde tanımladık yukardaki tanıma göre a^π ne demek ALİ NESİN " 1 tane 1/2 tane diye bir şey var ama π tane diye bir şey yok " demişti bu durumda a^π yi tanıma göre açıklamamız mümkün olamaz üstlü sayıları önce sayma sayılarına göre tanımlayıp sonra hiç tanım yapmadan nasıl rasyonel ve irrasyonel sayılarda kullanabiliyoruz tamam köklü sayılar diye bir şey var ama köklü sayıları üstlü sayı şeklinde yazıyoruz bu durumda a^(1/2) yani yukardaki tanıma göre çarpım durumunda 1/2 tane a gibi saçma ( bana göre ) bir durum ortaya çıkıyor. hadi 1/2 tane diye bir şey var ama π tane diye bir şey yok
Puan Ver

Öncelikle, şeklinde yapılan bir tanımda '' tane'' ibaresinin bir anlam ifade edebilmesi için sayısının bir sayma sayısı yani pozitif bir doğal sayı olması gerekir.

Ve tane diye bir şey gerçekten de yoktur. Çünkü bir sayma sayısı değildir, dolayısıyla yukarıdaki tanım bu sayı için bir anlam ifade etmez, öyleyse irrasyonel sayılar için daha genel bir tanıma ihtiyacımız var,

, sıfırdan büyük bir reel sayı, herhangi bir reel sayı olsun. n n dizisi 'ye yakınsayan rasyonel bir dizi olsun,

r n (a)n .

Örneğin, n (1/1!)+(1/2!)+(1/3!)+...+(1/n!)

Kaynaklardan fonksiyonu ile yapılan daha genel tanımlara ulaşabilirsiniz.

1. Exponentiation
Ulaş Özdemir
Puan Ver
Koralp Erin , Astrofizik meraklısı...

Aksine karadelikler yaşam dahil herşeyin yok edildiği yerlerdir. Jet akımlarından gelen gamma ışınları ve Hawking radyasyonu bildiğimiz kadarı ile karadeliklerden kaçabilen az sayıda materyaldir ve ikisi de yaşam için ölümcüldür. Işığın bile kaçamadığı bir kütle çekim kuyusunun içinde hiç bir molekül birbirine bağlı kalamaz hatta bu basınç ve sıcaklık altında hiçbir atom çekirdeği bile bozunmadan duramaz.

Bir karadeliğin ömrünün ne kadar olduğunu bilmiyoruz ama Hawking'in çalışmaları doğrultusunda, çok uzun bir süre sonunda buharlaşarak yok olacaklarını düşünüyoruz. Bu süre yüz milyarlarca yıl sürebilir ve yaşam için hiç de teşvik edici br süre değildir.

Evrende yaşamı destekleyen yegane kütle yıldızlardır. Çok uzun bir süre sonra evrende sadece karadeliklerin kalacağını ve çok daha uzun süre sonra onların da buharlaşacağını düşünüyoruz. Böylece, her şey yıldızlarda oluşur ve karadeliklerde yok olur dememiz de, şu andaki evren modelimize göre yanlış olmayacaktır.

Murat Yılmaz
Takip Et
Kuantuma göre; aklımızın almadığı, fizik kurallarını aşan olağanüstü olaylar açıklanabilir mi?
Tüm Sorular

“İyilik; bir sağırın işitip, bir körün okuyabildiği dildir.”
Mark Twain