Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bilim insanları, etrafımızdaki tüm bilimsel ürünleri ve teknolojik araçları mümkün kılabilmek için müthiş fedakarlıklar gösterirler. Kendi yaşamlarından, paralarından, potansiyel lüks ve zenginliklerden fedakarlık ederler.

Ancak Dünya'daki hiçbir paranın satın alamayacağı bir şeye sahiptirler: Dünya'da kimsenin bilmediği bir şeyi bilme şerefine, Dünya'yı iyi yönde değiştirebilecek bir keşfin bütün basamaklarından geçebilme şansına, bilimin gizem dolu kapılarını bizzat aralayabilecek kadar derin bir bilgi birikimine erişebilme şansına...

Burada, bilim insanlarının yaptığı fedakarlıkların en harika örneklerinden birisini görüyoruz. Rockefeller Üniversitesi'nden Emily Jane Dennis, üzerinde araştırma yaptığı Aedes aegypti türü sivrisinekleri kendi kanıyla beslemektedir.

Bu hayvanları beslemenin başka kolay bir yolu yoktur. Normalde bu canlılar sarı humma, dang hastalığı, chikungunya gibi hastalıkları yaymaktadır. Ancak laboratuvardaki bu soy hattı, bu hastalıklarından arındırılmıştır; dolayısıyla (umuluyor ki) araştırmacı için tehdit unsuru değillerdir.

Aedes aegypti türü, en çok araştırılan sivrisinek türlerinden birisidir. 2007 yılında ilk defa genomu tamamen dizilenen türün 1.38 milyar baz çifti ve 15.419 geni bulunduğu düşünülmektedir. Tür, meyve sineklerinden 250 milyon yıl kadar önce ayrılmıştır. En yakın kuzenlerinden biri olan Anopheles gambiae türünden ise 150 milyon yıl kadar önce ayrışmıştır.

• A. Wild. Asap Science. (2014, Ekim 05). Alındığı Tarih: 07 Mart 2019. Alındığı Yer: Facebook
  • S. Sinkins. (2010). Genome Sequence Of Aedes Aegypti, A Major Arbovirus Vector. Science, sf: 1718-1723.