Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Halk arasında Osmanlı ateşi olarak bilinen Lycaena ottomanus türünü, 26 Haziran 2016 tarihlerinde Sakarya'nın Karasu ilçesinde gözlemledik.

Kanat üstü turuncu olan bu kelebeğin kanat açıklığı yaklaşık olarak 28-30 mm'dir. Erkek bireylerin üst kanat köşelerinde bulunan siyah benekler bu türün diğerlerinden ayrılmasında yardımcı olur. Kanat üstü kenarlarında bulunan siyah çerçeve, bu ailenin diğer türlerine göre oldukça kalındır. Kanat altında belirgin bir şekilde görülebilen kırmızı bir bant vardır.

Lycaena ottomanus, Papilionoidea üst ailesinde bulunan Lycaenidae ailesine ait bir türdür.

Küresel ölçekte baktığımızda Türkiye, Arnavutluk, Bosna Hersek, Bulgaristan, Yunanistan, Macaristan, Kuzey Makedonya, Sırbistan, Karadağ ve Hırvatistan'da bulunur. Türkiye'de ise Marmara, Ege, Batı Akdeniz, Doğu Akdeniz bölgelerinde bulunur.

Ormanlık alanlarda, su kaynaklarının çevrelerinde ve makilik alanlarda 0-2000 metre rakıma sahip özellikle Rumex (labada) türleri yönünden zengin habitatlarda bulunur.

Osmanlı ateşi  (Lycaena ottomanus) erkek birey kanat üstü görünümü.
Osmanlı ateşi (Lycaena ottomanus) erkek birey kanat üstü görünümü.
Gökhan Eren

IUCN (Dünya Doğa ve Doğal Kaynakları Koruma Birliği) Kırmızı Liste içerisinde Vulnerable (VU) yani ''savunmasız'' kategorisinde sınıflandırılırlar.

Aktivasyon zamanı mart, nisan, mayıs, haziran ve temmuz aylarını kapsar.

Erişkin bireyler diğer kelebek ve güve türleri gibi çiçek özü ve nektar ile beslenir. Larvaları Rumex acetosella ve Polygonum aviculare bitkileri ile beslenir.

Osmanlı ateşi için en önemli tehdit habitat kaybıdır.

Türkçe ismini, tür epitetinde bulunan ottomanus'dan almaktadır. İngilizcede Grecian Copper olarak adlandırılmaktadır.

• adamerkelebek. Lycaena Ottomanus / Osmanlıateşi / Grecian Copper. (2019, Mayıs 27). Alındığı Tarih: 27 Mayıs 2019. Alındığı Yer: adamerkelebek
  • trakel. Lycaenidae / Osmanlı Ateşi / / Lycaena Ottomanus. (2019, Mayıs 27). Alındığı Tarih: 27 Mayıs 2019. Alındığı Yer: trakel

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/08/2019 10:57:18 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7811

“Muhteşem bir şey, bir yerlerde keşfedilmeyi bekliyor!”