Oksijen Üretici (Fotosentetik) Yaşam, Sanılandan 60 Milyon Yıl Daha Erken Evrimleşti!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Jeologlar Dünya üzerinde oksijen üretebilen yaşamın sanılandan 60 milyon yıl kadar önce, günümüzden 3.02 milyar yıl önce başladığına dair izler bulduklarını ilan ettiler. Makalenin baş yazarı olan, Dublin'dedeki Trinity College Doğa Bilimleri Fakültesi'nden Dr. Quentin Crowley bu bulguyu şöyle yorumluyor:

"Bu heyecan verici bir buluş. Bu buluş sayesinde erken Dünya'daki evrime dair bilgilerimizdeki boşlukları doldurabiliyoruz."

Erken yaşam formları, atmosfere oksijen vererek bugün Dünya'da gördüğümüz karmaşık yapılı çok hücreli yaşamın evrimini ve çeşitliliğini sağladı. Hindistan'ın Kolkata kentinde bulunan Presidency University'den meslektaşları ile birlikte çalışan jeologlar, güney Hindistan'dan toplanan ve paleosol adı verilen antik toprak kalıntılarını analiz ederek bu sonuca vardılar. Analiz sonucunda paleosolda bulunduğu tespit edilen "kimyasal iklimlendirme" izlerinden ötürü bu toprağın ait olduğu dönemde oksijenin bulunması gerektiğini anladılar.

Araştırmacıların belirttiğine göre bu tür bir iklimlendirme yalnızca fotosentez sayesinde mümkün olabilir. Fotosentez, bitkilerin güneş enerjisini kullanarak karbondioksidi oksijen ve suya dönüştürmesi sürecidir. Peki paleosoldaki bu yüksek oksijen seviyelerine neden olan fotosentezi kimler yapıyordu? Muhtemelen bakteriler. Crowley şöyle anlatıyor:

"Bitkiler, hatta çok basit yapılı bitkiler bile, o dönemde henüz evrimleşmemişti. Şu anda hala Dünya'mızın derin tarihi ve gezegenimiz üzerindeki evrimsel süreci öğrenme aşamasındayız."

Konuyla ilgili makale 28 Ağustos 2014'te Geology dergisinde yayımlandı.

Not: Bu yazı Huffington Post adresinden çevrilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/08/2019 15:50:31 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2665

“Beynin evrimi sadece antik insanın ihtiyaçlarını aşmadı, aynı zamanda evrimsel süreç içerisinde bir hayvanın kullanmayı bilmediği bir organ edinmesine dair tek örnek oldu.”
Arthur Koestler