Fleroviyum

Fleroviyum Nedir? Özellikleri Nelerdir ve Nerelerde Kullanılır?

Fleroviyum
Flevoriyum elementinin elektron dağılımı.
Wikimedia Commons
Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
128 Okunma Sayısı bionluk logo yazarlarınca hazırlandı.
Notlarım

Bu yazı, Periyodik Cetvel ve Elementler yazı dizisinin 115. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

• İngilizce İsim Flerovium
  • Sembol Fl
  • Elektron Konfigürasyonu 1s2 2s2 2p6 3s2 3p6 4s2 3d10 4p6 5s2 4d10 5p6 6s2 4f14 5d10 6p6 7s2 5f14 6d10 7p2
  • Semantik Elektron Konfigürasyonu *[Rn] 5f14 6d10 7s2 7p2
  • Atom Kütlesi 289 Da ( Da)
  • Blok p
  • Kategori Geçiş sonrası metali
  • Görünüm
  • Atomik Yarıçap pm
  • Yoğunluk (Oda Sıcaklığında) 14 g/cm3
  • Dünya Kabuğunda kg/kg
  • Şehir Toprağında kg/kg
  • Meteoritlerde 0 %
  • Deniz Suyunda kg/L
  • Güneş Sistemi'nde silisyuma göre mol oranı
  • Keşfedildiği Ülke Rusya
  • Keşfeden/Gözleyen ve Keşif/Gözlem Yılı Y. Oganessian vd. (Dubna'da bulunan ONAE), 1999
  • İzole Eden ve İzolasyon Yılı Nükleer Araştırma Ortak Enstitüsü,

Fleroviyum elementi, "Fl" kısaltmasıyla gösterilir. Atom numarası 114 olan elementin, atom ağırlığı ise 289 olarak belirlenmiştir. Periyodik tablonun 7. periyodunun karbon grubunda yer almaktadır. Oda koşullarında katı fazda bulunması beklenmektedir. Erime ve kaynama noktası bilinmemektedir.[1] Fleroviyum metali kimyasal bileşiklerinde +2 ve +4 olası oksidasyon durumlarını göstermektedir. Metal olmasında dolayı kurşuna benzer özellikleri bulunur.[2] Bu elementin oda sıcaklığında gümüşi beyaz veya soluk gri bir katı olduğu tahmin edilmektedir.[3]

Fleroviyum, kütle numaraları 285 ile 289 arasında olan ve yarı ömürleri bilinen 5 izotopa sahiptir. Hiçbiri kararlı değildir. En kararlı izotop, 2,6 saniyelik yarılanma ömrü ile 289Fl'dir.[2]

Fleroviyum, nükleer bombardıman yoluyla oluşturulan sentetik bir radyoaktif metaldir ve yalnızca çok küçük miktarlarda üretilmiştir. Flerovium, 244Pu'nun bir ağır iyon hızlandırıcıda 48Ca ile bombardımanıyla üretilir.[2]

Şimdiye kadar sadece birkaç fleroviyum atomu üretildi ve bunlar yalnızca bilimsel çalışmalarda kullanılmıştır.[4]

114. element olan fleroviyum ilk olarak 1998'de Rusya'nın Dubna kentinde laboratuvar koşullarında üretildi. Çalışma, Dubna'daki Ortak Nükleer Araştırma Enstitüsü ve Yuri Oganessian ve Ken Moody liderliğindeki California'daki Lawrence Livermore Ulusal Laboratuvarı'ndaki (LLNL) bilim ekipleri arasında bir işbirliğiydi. Daha sonra ekip, 114 numaralı numuneyi birkaç kez üretmeyi başardı ve bu deneyler Uluslararası Saf ve Uygulamalı Kimya Birliği'nin (IUPAC) Haziran 2011'de element 114'ün keşfini kabul ettiğini ilan etmesi için yeterli kanıt niteliğinde oldu.

Fleroviyum, kalsiyum-48 ile plütonyum-244 ile füzyon reaksiyonu ile yapıldı. Kalsiyum iyonları, Dubna'daki U400 siklotronda (bir partikül hızlandırıcı) bir ışın haline getirildi ve plütonyum hedefine ulaşmadan önce ışık hızının %10'una ulaşacak şekilde hızlandı. Deney, 6 ay sürdü. Daha sonra, iki flerovium-288 atomu yapıldı ve bu izotop için yaklaşık 2 saniyelik bir yarılanma ömrü olduğu hesaplandı.[2]