Gece Modu

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Bu yazı, Canlıların Evrimi yazı dizisinin 13. yazısıdır. Dizinin ilk yazısına gitmek için buraya, dizideki tüm yazıları görmek için buraya tıklayınız. Yazı dizileri, EA Akademi'nin bir parçasıdır.

Naylon-yiyici bakteriler, Flavobacterium denen bir klada ait bir türdür. Temel olarak 6-aminohexanoate gibi naylon-6'nın yan ürünlerini sindirirler. İlk olarak 1975'te bir grup Japon bilim adamı, bir naylon fabrikası yanındaki bir gölde keşfetmişlerdir.

Naylon-yiyiciler, Flavobakterilerden bir adet gen çiftlenmesi tipi mutasyon, bir adet de çerçeve-kaydırıcı mutasyon sonucu evrimleşmiştir. Bu bulgu, Susumu Ohno isimli bir bilim insanı tarafından ayrıntısıyla açıklanmıştır. Mutasyon sonucunda bakteriler, daha önce hiçbir bakterinin üretmediği 6-aminohexanoik asit enzimini üretmeye başlamışlardır. Bu asiti üretebilenler, naylon-6 yan ürünlerinin bolca bulunduğu gölde avantajlı konuma geçmişler ve bir süre sonra türleşerek yeni bir tür haline gelmişlerdir.

Bu konuda çok ilginç bir bilgi de şudur: Bakterilerin bunu evrimleştirebileceğini gören bilim insanları, laboratuvar ortamında Pseudomonas aeruginosa isimli bir tür bakteriyi sürekli naylon yan ürünleri içeren bir kültürde bırakmışlar ve başka besin vermemişlerdir. Bu bakteriler, aynı enzimi kullanmasalar da, yeni bir evrim yolu izleyerek, bir başka kimyasalla naylon yan ürünlerini sindirebilecek şekilde evrim geçirmişler ve bu evrimi geçirebilenler kısa süre sonra popülasyonda baskın hale gelmişlerdir. Buna sebep olan genlerdeki mutasyonlar tespit edilmiş ve bu genler E. coli bakterilerine plazmidler yoluyla aktarılmış ve E. coli'nin de naylon yan ürünlerini sindirebilmesini sağlamışlardır.

Bu bilimsel gerçekler bize Evrim'in gücünü göstermekte ve bilim insanlarının bırakın Evrim'i gözlemeyi veya kabul etmeyi, onunla oynayabilecek konuma eriştiklerini göstermektedir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 14/10/2019 05:14:23 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/165

Biyolojik Saat ve Kronobiyoloji Nedir?

Bitkilerin Evriminin Kısa ve Dar Bir Özeti

“Her ne kadar doğanın bir türü yaratabilmesi için binlerce veya milyonlarca yıl gerekse de, insanın o türü yok etmesi için birkaç düzine yıl yeterlidir.”
Victor Scheffer