Levant atmaca güvesi (Theretra alecto)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Renklerinin duvar ile örtüştüğü yetişkin birey.

Antalya/Alanya'da fotoğrafladığımız bir atmaca güvesi türü olan Levant atmaca güvesi (Theretra alecto).

Kanat açıklıkları 75 ile 105 mm arasında değişir. Renkleri genelde açık (sütlü) kahverengi ile bej tonları arasında olan güvelerdir. Uzaktan diffüz renkte ve pürüzsüz gözükürler. Üçgen şeklinde aerodinamik bir morfolojileri (dış görünümleri) bulunur. Konduklarında birçok güve gibi kanatları yere paralel durur. Ayrıca kanat uçları kondukları yüzeye temas etmez.

Larvaları, mimikri (taklitçilik) özelliği barından bir dış görünüşe sahiptir. Gövdenin önünde bir çift göz benzeri desen bulunur. Göz benzeri desenler, zamanının çoğunu beslenmekle ve enerji toplamakla geçiren larvayı yırtıcılardan korur. Bu adaptasyon örneği birçok güve ve kelebek larvasında evrimleşmiştir.

Sphingidae isimli taksonomik ailenin üyeleridirler. Bu ailede sfenks güveleri ve atmaca güveleri bulunur. Atmaca güveleri, meyve yarasaları, çiçek sinekleri ve sinek kuşları arasında son derece güzel bir yakınsak evrim (convergent evolution) örneği bulunur. Hepsi çiçeklerden nektar toplamak için havada asılı durabilir.

Palearktik bölgenin (Avrupa, Asya ve Kuzey Afrika) sıcak kesimlerinde bulunurlar. Ayrıca İndomalaya ekozonlarında da görülebilir. Yani Afganistan'dan başlayıp, Hindistan'ı kapsayan ve Filipinler gibi Güney Asya'yı içine alan bölge.

Larvaları üzüm asması (Vitis sp.) ve Parthenocissus cinsi sarmaşık bitkileri ile beslenmeyi sever. Erişkin böcek ise nektar ile beslenir.

• Wikipedia. Levant hawk moth. (2018, Temmuz 14). Alındığı Tarih: 14 Temmuz 2018. Alındığı Yer: Wikipedia

Sfenks güvesi (Sphinx sp.)

Philodromid yengeç örümceği (Philodromus sp.)