Levant atmaca güvesi (Theretra alecto)

1 dakika
1,901 Okunma Sayısı
Notlarım
Levant atmaca güvesi
  • Bilimsel Adı Theretra alecto
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Levant atmaca güvesi
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Levant hawk moth
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.
Renklerinin duvar ile örtüştüğü yetişkin birey.

Antalya/Alanya'da fotoğrafladığımız bir atmaca güvesi türü olan Levant atmaca güvesi (Theretra alecto).

Kanat açıklıkları 75 ile 105 mm arasında değişir. Renkleri genelde açık (sütlü) kahverengi ile bej tonları arasında olan güvelerdir. Uzaktan diffüz renkte ve pürüzsüz gözükürler. Üçgen şeklinde aerodinamik bir morfolojileri (dış görünümleri) bulunur. Konduklarında birçok güve gibi kanatları yere paralel durur. Ayrıca kanat uçları kondukları yüzeye temas etmez.

Larvaları, mimikri (taklitçilik) özelliği barından bir dış görünüşe sahiptir. Gövdenin önünde bir çift göz benzeri desen bulunur. Göz benzeri desenler, zamanının çoğunu beslenmekle ve enerji toplamakla geçiren larvayı yırtıcılardan korur. Bu adaptasyon örneği birçok güve ve kelebek larvasında evrimleşmiştir.

Sphingidae isimli taksonomik ailenin üyeleridirler. Bu ailede sfenks güveleri ve atmaca güveleri bulunur. Atmaca güveleri, meyve yarasaları, çiçek sinekleri ve sinek kuşları arasında son derece güzel bir yakınsak evrim (convergent evolution) örneği bulunur. Hepsi çiçeklerden nektar toplamak için havada asılı durabilir.

Palearktik bölgenin (Avrupa, Asya ve Kuzey Afrika) sıcak kesimlerinde bulunurlar. Ayrıca İndomalaya ekozonlarında da görülebilir. Yani Afganistan'dan başlayıp, Hindistan'ı kapsayan ve Filipinler gibi Güney Asya'yı içine alan bölge.

Larvaları üzüm asması (Vitis sp.) ve Parthenocissus cinsi sarmaşık bitkileri ile beslenmeyi sever. Erişkin böcek ise nektar ile beslenir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 09/05/2021 16:17:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7289