Atmaca güveleri (Sphingidae)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Bu türler uzun ve dar olan ön kanatlara sahip sağlam gövdeli güvelerdir. Genelde mekik şeklinde bir vücut yapıları vardır. Büyükçe larvalara (veya tırtıllara) sahiplerdir ve larvalarda karakteristik bir boynuz (horn) bulunur. Göğüs, karın ve kanatlar yoğun şekilde pullarla kaplanmıştır. Antenleri diğer güveler gibi çok kıllı değildir. Genel olarak erişkin bireylerde yaşam süresi 10-30 gün arasında değişmektedir. Atmaca güvelerinde seksüel dimorfizm oldukça belirgindir.

Sphingidae ailesinde bulunan türler genellikle atmaca güveleri olarak bilinirler ve yaklaşık olarak 1,450 tür içerirler. Havada asılı kalma kabiliyetleri çiçeklerde nektar ile beslenirken, çiçek üzerinde pusuya yatan avcılardan kaçmaya karşı evrimleşmiştir. Bazı yarasa türleri ve sinek kuşu türleri ile güzel bir yakınsak evrim örneğidir.

Antarktika hariç, Dünya genelinde yaygın şekilde dağılmışlardır.

Çoğu krepüsküler veya gececildir (nokturnal), ancak bazı türler gün boyunca uçabilirler. Uçabilen en hızlı böceklerden birisidirler. Yaklaşık olarak 5.3 m/s gibi bir hıza ulaşabilirler. Bu da saatte yaklaşık 19 km yapıyor.

Larvalar yaprak ve bitkiler ile beslenirken, yetişkinler nektar ve çiçek özü ile beslenir.

Bu ailede bulunun türler İngilizce hawk moth, sphinx moth veya hornworm olarak bilinirler. Sphingidae ailesi, 1802'de Fransız zoolog Pierre André Latreille tarafından adlandırılmıştır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 23/08/2019 10:57:36 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7912

“Sadece eğitimli olanlar özgürdür.”
Epictetus