Karatavukgiller (Turdidae)

• Taksonomi
Karatavukgiller
  • Bilimsel Adı Turdidae
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Karatavukgiller
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Thrush (bird)
Taksonomi
  • Bu yazı, Evrim Ağacı'nın tür gözlemleri ve türlere dair bilgileri barındıran Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır.

Karatavukgiller, dünya çapında dağılımı olan ötücü bir kuş ailesidir. Karatavukgiller, böcekler, diğer omurgasızlar ve meyvelerle beslenen küçük ila orta boy kuşlardır. Dünyadaki bazı kuş türleri ile benzerliklerinden dolayı, bu ailenin alt taksonu olarak sınıflandırılmıştır. Örneğin karatavuk kaydımıza buradan ulaşabilirsiniz.

Ağaçlık alanlarda yaşar ve genellikle yerde beslenirler. En küçük karatavukgiller üyesi 21 g ve 14,5 cm boyu ile orman kaya ardıç kuşudur. En büyükleri ise 178 g ve 33 cm boyu ile mavi ıslık ardıç kuşudur. Çoğu tür gri veya kahverengidir ve alt kısımları genellikle beneklidir.

Birçok tür sıcak iklimlerde kalıcı olarak bulunurken, diğerlendari yaz aylarında genellikle önemli mesafelerde daha yüksek enlemlere göç ederler. Karatavukgiller, bazen çamurla kapladıkları fincan şeklinde yuvalar oluştururlar ve iki ila beş benekli yumurta bırakırlar. Her iki ebeveyn de yavruları yetiştirmede yardımcı olur.

Turdidae ailesi 1815 yılında Fransız polimat Konstantin Samuel Rafinesque tarafından tanıtılmıştır. Turdidae alt ailesi, bülbül ve Avrupa kızılgerdanı gibi küçük Eski Dünya türlerini içeriyordu ancak çoğu otorite bu grubu Eski Dünya sinekkapangiller ailesi olan Muscicapidae'ye yerleştirdi. Aile daha önce daha fazla tür içeriyordu.

Bu Reklamı Kapat

Howard ve Moore Dünya Kuşları Komple Kontrol Listesi'nin 2003 yılında yayımlandığı tarihte, Myophonus, Alethe, Brachypteryx ve Monticola cinsleri de dahil edildi. Son haliyle, bu dört cins Muscicapidae'ye yerleştirilmiştir.

Turdidae türleri, bitkilerin tohumlarını yayarak birçok türün dağılmasına yardımcı olurlar. Turdidae ailesi, birçok yarasa ve kuş türlerinin diyetinde meyveler büyük ölçüde yer alır. Meyveleri yiyen bu hayvanlar tohumları yutar ve daha sonra dışkılarlar. Bu tohum yayılımının önemli bir mekanizması olmuştur.

Turdidae büyük bir ekolojik öneme sahiptir, çünkü bazı popülasyonlar uzun mesafeler göç eder ve nesli tükenmekte olan bitki türlerinin tohumlarını yeni bölgelerde dağıtırlar ve yerel floranın genetik çeşitliliğini arttırmaya yardımcı olurlar.

Bu ailenin çok sayıda üyesi olan öter ardıç kuşu ortalama 3-4 yıl yaşarlar. Mortalite yüksektir ve nedenleri çok ve çeşitlidir. Ertesi ilkbaharda yavru kuşların sadece yüzde 20'si ve yetişkinlerin yüzde 60'ı hayatta kalmaktadır.

İngiliz Ornitoloji Vakfı tarafından gerçekleştirilen uzun süreli izlemede, İngiltere'deki nüfusun 1970 ile 1995 arasında yüzde 50'den fazla azaldığını göstermektedir. Bu düşüş en çok nüfusun yaklaşık yüzde 70 oranında azaldığı tarım arazilerinde belirgindir. Bu düşüş nedeniyle, bu tür ciddi koruma endişesi olan bir kuş olarak kırmızı listeye alındı. Son on yılda rakamlarda kısmi bir iyileşme olmuştur.

Karatavukgiller, bazen çamurla kapladıkları fincan şeklinde yuvalar yaparlar. İki ila beş benekli yumurta bırakırlar. Her iki ebeveyn de yavruları yetiştirmede yardımcı olurlar. Neredeyse tüm durumlarda, yuva bir dal üzerine yapılır; tek istisna ise deliklere yuva yapan üç türü olan mavi kuştur.

Ağırlıklı olarak böcekçil (insektivor) bir türdür. Ancak çoğu birey solucan, kara salyangozlarını ve meyve de yiyebilir.

İngilizcede thrush, Eski İngilizcede þræsce, þrysce çesidi, Proto-Germanik; thruskjon.

Bu Reklamı Kapat