İnternet, Çilek ve Evrim

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Çoğu zaman kullandığımız karmakarışık teknolojik aletlerin, yalnızca elektronların kablolar içerisinde bir noktadan diğerine akışının denetimi sayesinde çalıştığını idrak etmek insana zor gelir. Çünkü çoğumuz, teknolojik araştırmaların son ürününü kullanırız. Onların geçmişi, üretim basamakları, evrimi bizi pek alakadar etmez. Bu nedenle, sanki o karmaşık halleriyle bir anda kullanımımıza sunuldukları algısı oluşur. Bu karmakarışık makinalar, elektron yığınlarına indirgendiğinde bize tuhaf gelir, doğru olmaması gerektiğini düşünürüz. Ancak doğrudur.

Aslına bakarsanız evrimsel biyolojinin anlaşılmasındaki sorunlar da biraz bundandır. Biz ve şu anda yaşayan bütün canlılar, upuzun ve sancılı bir evrimsel sürecin "son" ürünleriyiz. Zaman oku içerisinde "şu anda" yaşadığımız için "son" ürün diyoruz elbette; gelecekte yepyeni ürünler var olacak, bizlerin miadı dolacak. Ancak biz, bir anda tarih sahnesine doğan varlıklar olduğumuz için, türümüzün geçmişini, değişimini, tarihini pek bilmeyiz, umursamayız, anlamakta güçlük çekeriz. Ana rahminden çıktıktan sonra, kendi geçmişimizi ve geleceğimizi biliriz elbet. Bu tıpkı bir dükkandan yeni bir telefon aldıktan sonra, bizimle geçirdiği süre zarfında onun başından geçenleri bilmek gibidir. Ancak evrimsel biyoloji bize insanın ve diğer tüm canlı türlerinin "üretim hattında" başından geçenleri anlatan bilim dalıdır.

Tıpkı teknolojik ürünlerin evriminde olduğu gibi, her şey bir sopayı düzgün doğrultabilmemiz ve ucunu sivriltebilmemiz ile başlamıştır. Sonrasında o sopa, binbir ara basamaktan geçerek bildiğimiz tüm "insan ürünü" teknolojilerin her birine dönüşmüştür. Bu teknolojiler, süreç içerisinde dallanmış, ancak her biri, bir öncekinin farklılaşması, değişmesi ve işe yarar olanların çoğaltılıp, diğerlerinin elenmesi sonucunda, birikimli bir seçilimle var olmuştur. Tıpkı biyolojik varlıkların tarihinde gördüğümüz gibi, teknolojinin tarihinde de ürünleri üreten "üretim hatlarının" oluştukları basamakları, değişimlerini, olumsuz versiyonlarının elenmesini, yeni tasarımların halk tarafından tutulup yaygınlaşmasını ve daha nicesini açıklayabiliriz. Hangi teknolojik aleti elinize alırsanız alın, onun tarihini adım adım izleyerek, binbir türlü ata teknolojiden geçerek, nihayetinde "ilk alet"e ulaşabilirsiniz. Çünkü hepsi, o atanın torunlarıdır.

Kaynak: ScienceAlert