Evrim Ağacı

Güneş ayısı (Helarctos malayanus)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Güneş ayısı
  • Bilimsel Adı Helarctos malayanus
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Güneş ayısı
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Sun Bear

Bu tür Evrim Ağacı tarafından henüz gözlenmemiştir.

Güneş Ayısını ilginç kılan, ayı ailesi içerisinde en küçük bireyler olmalarıdır. Yaklaşık 1.2 metre uzunluğundadırlar ve bu sebeple genellikle "ayı köpeği" olarak bilinirler. 5 santimetrelik bir kuyrukları ve ortalama bir insandan bile hafif olarak, 65 kilogram ağırlıkları vardır. Erkekler dişilerden biraz daha büyük olabilir.

Diğer ayıların aksine Güneş Ayısı'nın tüyleri kısadır. Bu durum, evrim sayesinde açıklanabilir: Güneş Ayıları, normalde ayıların yaşadığı bölgelere göre oldukça sıcak enlemlerde yaşamaktadırlar. Vücutları, göğüslerinde genellikle atnalı benzeri sarı bir leke haricinde siyahtır. Benzer sarı renkler yüz bölgesinde ve kulaklarda da görülebilir. Göğüslerindeki bu leke ayılara adını verir.

Güneydoğu Asya'nın yağmur ormanlarında bulunur.

Tür, 1979'dan bu yana CITES Ek I listesinde yer almaktadır. Bu kapsamda, ulusal yaban hayatı koruma yasaları uyarınca, güneş ayılarının öldürülmesi kesinlikle yasaktır. Ancak, bu yasalar yaygın olarak uygulanmamaktadır.

Dişiler yaklaşık 3 yaşında çiftleşir. Çiftleşme döneminde, güneş ayısı sarılma, sahte dövüş ve eş adaylarına kafa sallama gibi davranışlar gösterir. Gebeliklerine yönelik çalışmalar, gebeliğin 95 ila 174 gün sürdüğünü göstermektedir. Her bir batında, her biri yaklaşık 280-325 gram ağırlığındaki bir veya iki yavru verirler.

Yaşadıkları tropikal bölgelerde yıl boyunca yiyecek bulunduğu için bu ayılar kış uykusuna yatmazlar. Yavrusu olan dişiler hariç, genellikle yalnız yaşarlar. Erkek güneş ayıları gündüzleri aktifitr, ancak bazıları kısa süreliğine geceleri de aktif olabilir. Çoğunlukla yere düşmüş kütük oyuklarında uyurlar, fakat aynı zamanda oyukların bulunduğu ağaçlarda, düşmüş kütüklerin veya ağaç köklerinin altındaki oyuklarda ve zeminden yüksek ağaç dallarında da bulmak mümkündür.

Arılar, arı kovanları ve bal, güneş ayılarının önemli gıda maddeleridir. Hepçil bir türdür; sıklıkla termitler, karıncalar, böcek larvaları, arı larvaları ve çok çeşitli meyve türleri, özellikle de (mümkünse) incirlerle beslenirler.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 31/10/2020 22:22:29 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/833

“Evrimin ışığı olmaksızın biyoloji bir veriler yığınıdır. Bunların bazıları ilginç veya merak uyandırıcı olabilir; ancak hiçbir bütüncül anlamı yoktur.”
Theodosius Dobzhansky