Eupodophis descouensi (Bacaklı Yılan)

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Tür adı: Eupodophis descouensi

Cins Adı: Eupodophis

Sınıf: Sauropsida (Sürüngenler)

Yaşadığı Dönem: Geç Kretase (92 MYÖ)

Boyut: ~ 85 cm.

Bulunduğu Müze: Paris Doğa Tarihi Müzesi, Fransa

Fosil Alanı: al-Nammoura Köyü, Lübnan

Tanımlandığı Yıl: 2000

Yeniden İncelendiği Yıl: 2008

Bilgi: Geç Kretase Dönem'de yaşamış olan bir yılan türü olan Eupodophis sahip olduğu uzuvlar ile meşhur olmuş bir türdür. Zaten yılanların, uzuvların evrimsel süreçte körelmesiyle evrimleşmiş sürüngenler olduğu bilinmektedir; Eupodophis ise bunu net bir şekilde ispatlayan bir "ara geçiş türü"dür. Akdeniz-Tetis Denizi'nde yaşamış olduğu düşünülen bu tür, 2 adet tam körelmemiş ön ayağa sahiptir. Kaburgalarındaki ve omurgasındaki kemikler, denizel yaşantıya adapte olacak şekilde diğer sürüngenlere göre daha kalın hale gelmiştir. Omurgaya bağlı, oldukça küçük ve körelmiş bir kalça kemiği bulunmaktadır. Tarsal kemikleri küçülmüş ve işlevsiz olacak kadar körelmiştir. Ayakta bulunması gereken metatarsal ve falanj kemikleri ise tamamen yok olmuştur. Kemik, Grenoble'de bulunan Avrupa Işık Kaynağı Araştırma Merkezi'nde, sinkotron radyasyon tesislerinde detaylıca analiz edilmiş ve evrimsel değişimleri net bir şekilde tespit edilmiştir. Araştırmacıların tekrar tekrar test edilmiş sonuçları açıktır: Türün, tartışmaya yer bırakmayacak netlikte bacakları bulunmaktadır. Bu bacaklar, körelmiştir ve bir tanesi fosil kaydında görülmekte, diğeri ise kireçtaşı içerisine gömülü bulunmaktadır. Bu bacaklar 2 santimetreden biraz kısadır. Türün bacaklarının yapısı Gila canavarı ve diğer yakın akrabalarla da kıyaslanmıştır. Bacakların ve kolların körelmesi, HOX genlerinde meydana gelen evrimsel değişimlerden kaynaklanmış olabilir. Bu körelmenin evrimsel nedeniyse, su içerisindeki hareketin daha hidrodinamik hale getirilmesi olabileceği, türün karadan denize geçişte bir ara form olmasıyla ilgili olabileceği düşünülmektedir.

Paleontolojik Bulgular:

Rekonstrüksiyonlar:

Teşekkür: Barış Dallı

1. RedOrbit