Evrim Ağacı

Avrupa altın güvesi (Axia olga)

Furkan Eren

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Fındıklıkta çalışırken tesadüf eseri fotoğrafladığımız bir birey. Ormanlık alana yaklaşık 20-30 metre bir mesafede yaprakların arasında duruyordu ve oldukça sakin bir davranış sergiledi. Nem oranı çok yüksek olmayan ve yaklaşık 40-50 metrelik bir yükseltide bulunuyorduk. Bu fotoğraf Dünya'da ve Türkiye'de çekilen nadir Axia olga karelerinden biri olma özelliğini taşımaktadır. Nisan ile ağustos ayları arasında aktiftirler.

Yetişkin ve orta boy bir avrupa altın güvesi 23-30 mm kanat açıklığına sahiptir. Antenleri tüy şeklindedir yani bipektinat antenlidir. Kanatları uzun ve üçgensel yapıdadır. Genel hakim renk altın sarısıdır ve üzerinde turuncu desenler vardır. Kanat uçlarında ise pembeye yakın bir şerit bulunmaktadır.

Avrupa altın güvesi (Axia olga), Altın Güveler diye bilinen Cimeliidae ailesine üyedir. Bu ailede bulunan tüm türler oldukça renkli ve göz alıcıdır. Axia cinsi ilk olarak 1821'de Jacob Hübner tarafından keşfedilmiştir. Tür olarak ilk tanımlanma ise 1889 yılında alman entomolog Otto Staudinger tarafından gerçekleştirilmiştir. Axiidae aile adı hem On Bacaklılar (Decapoda) hem de güveler için kullanılmıştır. Fakat yeni bir süper aile olan Cimelioidea, bilimsel olarak Axioidea'nin yerini almıştır.

Axia olga (Staudinger, 1899) – Karasu/Sakarya bölgesinde çekilmiştir.
Furkan Eren

Türkiye, Ermenistan ve Rusya topraklarında dağılım göstermektedir.

Oldukça nadir görülen bir türdür. Koruma statüsü hakkında bir veri bulunmamaktadır.

Larvaları için yapraklar oldukça besleyicidir. Larvalarının tamamı Sütleğengiller (Euphorbiaceae) ailesine ait bitkileri ile beslenirler. Örneğin bu ailenin diğer bir üyesi olan Axia nesiota türünün Euphorbia acanthothamnos ile beslendiği bilinmektedir.

Axia olga bilinen adıyla Avrupa altın güvesi adını üzerinde bulunan altın sarısı renginden almaktadır. İngilizce olarak da "European gold moth" adı ile anılmaktadır.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 31/05/2020 07:31:33 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/8467