Aurora: Kutup Işıklarının Ardında

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Kutup Işıkları gökyüzünde çoğunlukla fosforlu yeşil renkte görülen ışımalardır. Kuzey yarımkürede görülen ışıklar  “Aurora borealis” ya da kuzey ışıkları olarak adlandırılırken güney yarımküredekiler ise “Aurora australis” veya güney kutup ışıkları olarak bilinirler.

Kutup ışıklarının ardında atomun uyarılması prensibi yatar. Atom, merkezde bir çekirdek ve çekirdeğin etrafındaki yörüngelerde dönen elektronlardan oluşur. Güneş yüzeyinde oluşan fırtınalar uzaya yüklü parçacıklar saçar. Güneş’ten saçılan bu yüklü parçacıklar dünya atmosferindeki gaz atomlarına çarptığında, yörüngedeki bir elektron bulunduğu yörüngeden daha yüksek enerjili bir yörüngeye çıkarak uyarılmış olur. Bu uyarılma atomların ışıma yapmasına sebep olur. Elektron uyarılmış halden düşük enerjili yörüngesine geri dönerken foton denilen ışık parçacıklarını salar.

Kutup ışıkları yalnızca yeşil değil kırmızı, sarı, mavi, mor ve pembe renklerde de gözlemlenir. Bunun sebebiyse atmosferdeki farklı gaz atomlarının farklı renkte ışımalar yapmasıdır. Oksijen atomu uyarıldığında sarı veya yeşil renkte ışımalar yaparken azot atomu kırmızı, mor ve bazen de mavi renkte ışımalar yapar.

Aslında tüm yeryüzünde gözlemlenebilen Auroraların kutuplarda daha belirgin olmasının sebebi buradaki yüksek manyetik alan ve daha uzun süren karanlıktır.

Fotoğraf: Chul Kwon, Yellowknife, Kanada

Ergenlikte Uyku Döngüsü

Olumlu Düşüncelere Saplanıp Kalmayı Bırakın!

Elif Elçin