Merhaba. Öncelikle dinî kısmını cevaplamam gerek. Bir Tanrı’ya, burada Allah (Arapça: Tek Tanrı) diyeceğim, Allah’a inanıyorsanız; suyun üstten donması, atomların güçlü nükleer kuvvetle bir arada durması, bir birim kütleden ışık hızının karesi kadar joule enerji çıkması vb. bizim doğada alışık olduğumuz sıradanlığa zıt-garip ve onunla beraber sıradan olan tüm olaylar Allah’ın bir hikmeti, bir kudreti, varlığının bir delili, gücünün algılanması için bir ipucu olacaktır. Bu inançlı biri için böyledir. Tabii mâkul bir Tanrı kavramından bahsediyorsak… Öbür türlü gökte oturup asasıyla yöneten BABA figürlü sakallı bir Tanrı düşünüyorsanız bu zırvadır.
Bilimsel olarak bu sorunun cevabı şu:
Su molekülünü oluşturan oksijen ve hidrojen atomları kovalent bağ ile bağlıdır. Molekülleri arasında ise zayıf hidrojen bağları vardır. Sıcaklık 4 ̊C’nin üzerindeyken baskın kuvvet taneciklerin kinetik enerjisidir, yani o noktaya kadar diğer maddeler gibi davranır. Sıcaklık 4 ̊C’ye düştüğünde ise su kütlesi mümkün olan en küçük hacimde, yani en yüksek yoğunlukta olur.
Suyu farklı kılan, diğer sıvılardan ayıran büyük farklar sıcaklık 4 ̊C’nin altına düştükçe gözlenir. Kinetik enerjisi iyice düşen su molekülleri birbirine yaklaşmak yerine düzgün ve boşluklu yapılar oluşturarak hacmini artırır. Donma noktasına ulaştığında ise boş ve altıgen yapıda kararlı kristal kafesler oluşmaya başlar. Böylece donarken hacmi artan suyun yoğunluğu artmak yerine azalmış olur. Hacmi arttığı için yoğunluğu azalan su donmaya başlarken sığ yüzeylerden donmaya başlar ve yüzeyde kalır, çünkü suyun dipte kalan kısımları 4 ̊C’deki en yoğun halidir.
Bu açıklama, gözlemci ve bir önceki nedene bağlayıcı bilimsel metodla oluşturulmuş bir açıklamadır. Bilim yapmak için bu şekilde açıklamalara ihtiyaç duyuyorsunuz. Yani felsefi olarak bir nevi ya önceki neden ya da doğa olaylarını bir neden konumuna getirmek zorunda kalıyoruz, çünkü elimizdeki gözlemsel veriler bunu mecbur kılıyor.
Felsefi olarak doğadaki herhangi bir olayı da ya bir Tanrı’ya ya da doğa yasalarına, ilk nedene vs. bağlarsınız. Bu durum, sizin hayata olan bakış açınızla ilgili değişen bir durum. Şahsen benim fikrimi merak ederseniz doğada alışık olduğumuz her şeyin gayet garip, ilginç, hayret edilesi olduğudur. Bence başkalarının bu hayretinizi, merakınızı ve ilginizi köreltecek söylemlerde bulunmasına izin vermeyin.