Zenginlik ve Güç, Son 8000 Yıllık Evrimimizde Rol Oynadı!

Yazar Arizona State University Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
1 dakika
3,074 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 5 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

Beş kıtanın yedi bölgesinden toplanan 456 erkek salyası ve kanı üzerinde yapılan DNA araştırmaları, 8000-4000 yıl önce yaşanan, Neolitik Çağ’ın ortalarını ve sonunu kapsayan süreçte tarımla ilgilenen, güç ve zenginlik elde eden atalarımızın eş seçen taraf konuma geldiğini gözler önüne seriyor. Bu durum genlerimizde erkek soy hattından gelen çeşitliliğin azalması, kadın soy hattından gelen çeşitliliğin artması şeklinde sonuçlandı. Baş yazar Melissa Sayres şöyle diyor:

Biyolojik anlamda en uyumlu olanın hayatta kalması ilkesine zıt olarak, zenginlik ve güç ‘sosyal açıdan uyumlu/başarılı’ bireylerin hayatta kalmasını sağlamış olabilir.

Araştırma, Arizona Eyalet Üniversitesi, Tartu Üniversitesi ve Estonya Biyomerkezi tarafından yürütüldü. Genome Research dergisinde yayınlanan makalede yazarlar, 50.000 yıl önce Afrika’dan ayrılmamız ile 8000-4000 yıl önce yaşanan bu “sosyal fitlik” durumunu "genetik darboğaz" gibi bir biçimde birbirine benzetilebileceğini ileri sürüyor. Afrikalı olmayan popülasyonların genlerinin çoğunda bu durum gözlemleniyor.

Araştırmacılar, genetik tarihin genetik varyasyonun anlaşılması konusunda önemli olduğuna; popülasyonda genetik çeşitliliğin fazla olmasının popülasyonun özellikle hastalıklara karşı hayatta kalma becerisini arttırdığına ve elverişsiz genlerin gelecek nesillere aktarılma olasılığını düşürdüğüne dikkat çekiyor. Şöyle diyorlar:

Eğer global skalalarda insan sağlığını anlamak istiyorsak, global genetik tarihimizi çalışmalıyız. Biz de bunu yapıyoruz.

Araştırmacılar, araştırmalarının insan popülasyonları arasında genetik çeşitlilik kalıplarıyla ilgili olduğunu düşünüyor ve popülasyonların hastalıklara elverişlilik durumu konusunda bilgiler sunduğunu düşünüyor.

Araştırma yazarlarından Wilson Sayres, bir sonraki adımın daha fazla DNA örneği edinerek daha çeşitli DNA’lar incelemek, antropolog ve sosyologlarla çalışarak bulgular üzerinde daha geniş bilgiler edinmek olduğunu söylüyor.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/09/2021 20:41:13 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/4058