Evrim Ağacı

Bu yazı, YouTube isimli kaynaktan birebir çevrilmiştir. Çevirmen tarafından, metin içerisinde (varsa) açıkça belirtilen kısımlar haricinde, herhangi bir ekleme, çıkarma veya değişiklik yapılmamıştır. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Ze Frank'ın Sunumuyla, Yıldız Burunlu Köstebek ile İlgili Gerçekler!
Earth Unplugged

Yıldız burunlu köstebek, epeyce sıkıştırılmış peluş bir oyuncağa benzeyen bir köstebektir. İçi, bir ucundan dışına çıkıyor gibi gözükür. Onun evi, kumda kazdığı nemli, yumuşak tünellerdir. Yıldız burunlu köstebek bir etçil.

Fakat işlevsel olarak kör. Görme yetisi yerine muazzam bir adaptasyona bel bağlıyor. Kuyruğuna. Şaka şaka. Burnuna. Yıldız burunlu köstebeğin burnu her bir burun deliğinden maytap soluduktan sonra yüzünde patlamış gibi gözüküyor olsa da burnu aslında hayret verici bir duyu organı. Fakat bu burun koklamaktan çok dokunmaya ilişkin. 22 burun tentakülünün her biri binlerce minik dokunma reseptörüyle kaplı ve adı "Eimer's organı"

Bu Eimer's organları, etkileşime geçtikleri yüzeylerdeki mikroskobik değişimleri fark edebilir. Bu yüzden yıldız burunlu köstebek dünyadaki en hızlı yiyen memelidir. 120 milisaniyelik bir sürede bir şeyi yenilebilir olarak tanımlayıp tüketebilir. Bunu anlamak için gözünüzü bağlayıp arkadaşınızdan bir nesneyi ağzınızın önünde tutmasını isteyin. Şimdi de nesneyi yalayıp onu yiyip yemeyeceğinize bu kadar sürede karar verin.

Üzgünüz, bir parça kedi kakası yediniz. Tekrar deneyin. Hayır, o da bir kalemdi. Kedi kakasına bulanmıştı.

Yıldız burunlu köstebek etrafındaki dünyayı sürekli yoklar, her saniye yerin 13 farklı bölgesini hem de.

Yıldız burunlu köstebeğin burnu küçük bir solucan için solucan partisi gibidir."Hey dostlar, katılmamda sakınca var mı?" diyesi gelir.

Sosyal alışkanlıklarıyla ilgili pek az şey biliyoruz. Ama biliyoruz ki yıldız burunlu köstebeğin testisleri, çiftleşme sezonunda vücut kütlesinin %9'una kadar çıkar. Eğer 90 kg'lik bir erkek olsaydınız bu yaklaşık olarak bir bovling topuna denk gelirdi. Bisiklet sürmede zorlanırdınız herhalde. Ama yıldız burunlu köstebek bisiklet sürmez, zamanının dikkate değer kısmını akıntı ve göletlerde su altında avlanarak geçirir. Berbat bir geçiş, hiç anlamı yok.

Sualtında nefes alabilen birkaç memeliden biri. Önce hava kabarcığı oluşturuyor ve yüzerken bunları içine çekiyor.

Buna dair bir video kaydımız yok ama küvete girip hava kabarcığınızdan hava almayı bir deneyin. İnanın bana kolay değil. Sadece şakaydı. Tabii ki video kaydımız var.

Bize BBC derler. Kafanızın içindekilerin bile kaydı var.

Destek Olun

Bu video, BBC Earth Unplugged tarafından hazırlanmış, Evrim Ağacı tarafından altyazılandırılmıştır. Eğer içeriği beğendiyseniz orijinal kaynağa destek olmak için, lütfen YouTube kanalına gidip videolarını beğenmeyi unutmayın.

Earth Unplugged kanalının bu videosunu orijinal dilinde ve İngilizce alt yazılı olarak buradan seyredebilirsiniz:

1. Çeviri Kaynağı: YouTube | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 27/09/2020 01:33:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7582

“Bir kişiye herhangi bir şey öğretemezsiniz. Yalnızca o kişinin o şeyi kendisinin keşfetmesini sağlayabilirsiniz.”