Evrim Ağacı

Yeni Kuram, Uzun Mesafelerde Enerjinin Işınlanabileceğini Gösteriyor!

Bu yazının içerik özgünlüğü henüz kategorize edilmemiştir. Eğer merak ediyorsanız ve/veya belirtilmesini istiyorsanız, gözden geçirmemiz ve içerik özgünlüğünü belirlememiz için [email protected] üzerinden bize ulaşabilirsiniz.

Japonya'daki Tohoku Üniversitesi'nden Masahiro Hotta önderliğinde bir araştırmacı üçlüsü enerjiyi çok uzak mesafelere ışınlayabilecek yeni bir yol öneriyorlar. Physical Review A dergisinde yayınlanan makalelerinde ekip sıkıştırılmış ışık ya da vakum hallerinden yararlanarak enerji hali hakkındaki bilgiyi “ışınlayabilen” ve bu enerjinin kullanılabilmesini sağlayan – kısacası uzun mesafelere enerji ışınlayan – kuramlarını tanıtıyorlar.

Uzay Yolu gibi televizyon dizilerinde insanlar bir noktadan başka bir noktaya ışınlanarak gönderilirler. Buradaki esas insanları (ya da nesneleri) gerçekten öteki noktaya göndermektense özbilgilerini gönderip diğer noktada yeniden oluşturmak ve dolayısıyla hareket ettikleri izlenimini vermektir. Gerçek hayatta böyle bir olgu bulunmamakla birlikte bilim insanları birbirine dolaşmış iki parçacığın aralarında görünürde hiçbir bağ olmamasına rağmen birleşik davrandıkları dolaşıklık deneylerinin sonuçlarını tanımlamak için ışınlama terimini kullanmaya başladılar. Dolaşmış parçacıklardan herhangi birindeki bir değişiklik otomatik olarak ötekisinde de gözlenir. Bilim insanları bu konudaki deneyleri ışık, madde ve yakın zamanda enerjiyi de içine alacak şekilde genişlettiler.

2008 yılında Hotta bir başka ekiple vakum hallerinden yararlanarak enerji ışınlama uzerine bir kuram geliştirdi. Kurama göre vakum gerçekte tamamen boşluk değil sürekli var olup yok olan, ve kimileri kuantum dolaşıklığı içindeki parçacıklarla doluydu. İlginç olmakla birlikte bu kuram enerji ısınlamanın yalnızca kısa mesafelerde gerçekleştirilebildiğini gösteriyordu. Yeni çalışmalarında Hotta ve ekibi sıkıştırılmış ışık denilen ve sıkıştırılmış vakum hali ile ilintili bir özelliği kullanarak bu mesafeyi arttırmanın bir yolunu buldular.

Kuantum mekaniği yasaları bir sistemde (örneğin vakumda) niceliklerin ölçülebilme şekillerine sınırlar getirir. Ancak fizikçiler bir nicelikteki belirsizliği arttırmanın bir diğerindekini azalttığını – bir çeşit sıkıştırma etkisinin varlığını – fark ettiler. Kurama göre bu etki ışığa uygulandığında daha fazla ikilinin birlikte hareket etmesine ve bu da daha çoğunun dolaşıklığa uğramasına yol açıyor. Ekip bunun da enerjinin her mesafeye ışınlanabilmesi anlamına geldiğini öne sürüyor.

Araştırmacılar kuramlarının laboratuvarda test edilebileceğini de iddia ediyorlar ve Hotta bir başka ortakla su anda tam da bu aşamada olduklarını müjdeliyor.

Yazan: Bob Yirka

Görsel: arxiv.org/abs/1305.3955

Kaynak: Bu yazı Phys.org sitesinden çevrilmiştir.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 14/07/2020 10:50:01 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/1940

Evrim Ağacı

“Eğer okullarımızın bilim derslerinde yaratılış iddiasını Evrim Kuramı'na alternatif olarak okutacaksak; bu derslerde bebeklerin leylekler tarafından getirildiği iddiasını da cinsel üremeye alternatif olarak okutmamız gerekir.”
Judith Hayes