Yeni Bulunan Maymun Fosili İnsanlığın Erken Evrimini 2 Milyon Yıl Geriye Çekebilir!

Yazar Jeff Hecht Çağrı Mert Bakırcı Editör Çağrı Mert Bakırcı
2 dakika
1,742 Okunma Sayısı
Notlarım
Tarihi Geçmiş Haber

Bu haber 5 yıl öncesine aittir. Haber güncelliğini yitirmiş olabilir; ancak arşivsel değeri ve bilimsel gelişme/ilerleme anlamındaki önemi dolayısıyla yayında tutulmaktadır. Ayrıca konuyla ilgili gelişmeler yaşandıkça bu içerik de güncellenebilir.

12.5 milyon yıl önce yaşamış olan bir maymunun analiz sonucu onun goril olduğunu gösteriyor. Eğer ki bu doğruysa, goriller düşündüğümüzden çok daha önce evrimleşmiş olacak ve bu da insanın şempanze ile farklı dallara yönelmesini iki milyon yıl daha geriye çekecek.

Milyonlarca yıl eskiden, şu anda Avrupa dediğimiz kıtada yaşamış olan Dryopithecus maymununu Toronto Üniversitesi'nden David Begun analiz etti. Kafatası analizlerinin sonucunda önceden de tahmin edildiği gibi bu fosilin büyük bir maymuna ait olduğunu söylüyor. Begun, kafatası ve kemiklerinin bağlantıları incelendiğinde ise bunun bir goril olduğunu rahatlıkla söyleyebileceklerini dile getiriyor.

Orangutanlar, insan soyundan en erken ayrılan maymunlardır. Onlardan sonra Dryopithecus, daha sonra goriller ve en son da şempanzeler... Fakat, eğer ki Dryopithecus gorilse, bu türü insan ve şempanzeye daha yakın bir dala koymamız gerekiyor.

Yol Ayrımı

Görülen o ki Dryopithecus 14 milyon yıl önce insan soyundan ayrılmıştır. Bu durumda da insanlar ile şempanzeler 10 milyon yıl önce bir yol ayrımına girmişler. Dahası da var: Bu sayılar, tahmin edilenden iki milyon yıl daha erken ve son zamanlarda yapılan genetik analizler de bunu doğruluyor. Begun şunları söylüyor:

Eğer Dryopithecus gerçekten de insan soyundan ayrılmış küçük bir gorilse... İşte o zaman gorillerin evrimsel geçmişlerini gözden geçirmemiz gerekecek.

Moleküler Saatler

Şimdiki fosil verileri insan ile şempanzenin ayrımını "7 milyon yıl önce" olarak gösteriyor. Bunu belirlemek için çıkan fosiller kullanılıyor, onlardan biri de insan soy ağacındaki en eski insansılardan Sahelanthropus. Ancak moleküler veriler bunun 13 milyon yıl önceye kadar gidebileceğini öne sürüyor. Yani Begun'ın modeli tam ortaya düşüyor. Bu konu hakkında Cambridge Üniversitesi'nden Aylwyn Scally şunları söylüyor,

Begun, moleküler saat üzerinden konuyu anlattığında figürün daha güvenilir olduğunu anladık.

Son ortak ataya ulaşmak, iki türün popülasyonlarının büyüklüğü ile de alakalı. Nüfus ne kadar çoksa, son ortak ataya giden yol da o kadar uzundur çünkü popülasyonların birbirinden tamamen ayrılması uzun sürecektir. Scally'de bu konuya dikkat çekiyor, eğer şempanze ve insan popülasyonları büyükse son ortak atayı bulmanın zor olabileceğini söylüyor. Popülasyonlar arasındaki çiftleşmenin en iyi örneğini Neanderthaller ve Homo Sapiens arasında görebiliriz. İki grubun tamamen ayrılmasını uzatan aslında bu durumdur.

Begun, araştırmasını Omurgalı Paleontolojisi Topluluğu'nun yıllık toplantısında sundu. Belirtmekte fayda var ki, Kent Eyalet Üniversitesi'nden paleontolog Owen Lovejoy araştırmaya dikkatli yaklaşıyor ve Begun'ın henüz makalesinin dahi yayınlanmadığını ekliyor.

1. Çeviri Kaynağı: New Scientist | Arşiv Bağlantısı