Tüm Reklamları Kapat

Uzayda Yetiştirilen Domates, Kaybolduktan 8 Ay Sonra Bulundu!

Uzayda Yetiştirilen Domates, Kaybolduktan 8 Ay Sonra Bulundu! CBS News
2 dakika
2,402
Tüm Reklamları Kapat

Uzayda yetiştirilen ilk domatesin ortadan kaybolması, kimilerince evrenin en gizemli olaylarından biriydi. Ta ki Uluslararası Uzay İstasyonundaki yedi astronot kayıp meyveyi bulduklarını duyurana kadar. NASA astronotu Jasmin Moghbeli, domatesin bulunduğunu şöyle duyuruyor:

Birilerinin uzun süredir aradığı bir şeyi bulmuş olabiliriz.

Söz konusu domates, 370 gün ile en uzun uzay uçuşu rekorunu elinde bulunduran Amerikalı astronot Frank Rubio tarafından Mart 2023'te yetiştirilerek uzayda yetiştirilmiş ilk domates olmuştu.[1]

Tüm Reklamları Kapat

Kırmızı ardıç domatesi, gelecekte yapılması hedeflenen uzun vadeli görevler için uzayda ürün yetiştirmeye yönelik bir NASA deneyinin parçası olarak yetiştirildi.[2] Rubio, uzayda taze yemeklerden ayrı geçirdiği süreçte elde ettiği bu başarının oldukça gurur verici olduğunu söylüyor.

Uluslararası Uzay İstasyonunda yetiştirilen domates.
CBS News

Rubio, Ekim ayında NASA ile yaptığı bir röportajda şu şekilde anlatıyor:

Tüm Reklamları Kapat

Sanırım uzaydaki ilk domatesi topladıktan sonra onu küçük bir çantaya koydum.

Ardından bazı öğrencilere bu değerli ürünü göstermek için domatesi koyduğu çantadan çıkardığını ancak daha sonrasında onu yanlış yere koyduğunu söylüyor:

Onu koymam gereken yere koyduğumdan oldukça emindim ama geri döndüğümde gitmişti.

Rubio, kayıp domatesi bulmak için 18 ila 20 saat harcadığını, ancak domates kuruduğu ve şeklini kaybettiği için kazara çöpe atılmış olabileceğini düşündüğünü söyledi.

Uzayın ağırlıksız doğası nedeniyle sabitlenmeyen veya bağlanmayan herhangi bir nesnenin havada asılı kalması muhtemeldir. Elbette altı yatak odasından oluşan bir evden bile daha büyük olan Uluslararası Uzay İstasyonu'nda yapayalnız gezen bir domatesin saklanabileceği çok fazla yer vardır.[3]

Domates bulunana kadar geçen aylarda bazıları Rubio'nun onu yediğinden şüphelendi ve domates bulunana kadar Rubio bu iddiaları reddetmek zorunda kaldı. Rubio, Ekim ayında şakayla karışık bir şekilde şöyle söylüyordu:

Umarım bir gün birisi poşetin içindeki küçük buruşmuş şeyi bulur ve benim uzayda yetişen domatesi yemediğimi kanıtlayabilir.

Moghbeli, domatesin bulunduğunu duyurduktan hemen sonra gerçekten de Rubio'nun adını temize çıkarıyor:

Eve dönen yakın dostumuz Frank Rubio, bir süredir uzayda domates yemekle suçlanıyordu ama biz onun adını temize çıkartmayı başardık.

Moghbeli, domatesi nerede bulduklarına veya domatesin şu anda ne durumda olduğuna dair ayrıntılı bilgi vermedi ancak yakın zamanda bir yemekte yer almayacağını varsaymak muhtemelen yanlış olmaz.

• ^ W. Harwood. Nasa Astronaut Frank Rubio, Two Cosmonauts Return To Earth After U.s.-Record Year In Space. (27 Eylül 2023). Alındığı Tarih: 5 Ocak 2024. Alındığı Yer: CBS News | Arşiv Bağlantısı
  • ^ NASA. Nasa Teams Persevere Through Plant Challenges In Space - Nasa. (20 Nisan 2023). Alındığı Tarih: 5 Ocak 2024. Alındığı Yer: NASA | Arşiv Bağlantısı
  • ^ NASA. International Space Station Facts And Figures - Nasa. Alındığı Tarih: 5 Ocak 2024. Alındığı Yer: NASA | Arşiv Bağlantısı
Tüm Reklamları Kapat

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 04/03/2024 12:20:58 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/16417

Newton
Teşhis
Kargalar 200 Yıl Yaşıyor Olabilir mi?
Piyango Nasıl Kazanılır? (GARANTİLİ)
Kendi Kendine Konuşanlar Deli mi?
Zaman Oku: Zamanın İleri Aktığını Nereden Biliyoruz?

S. Aladağ, et al. Uzayda Yetiştirilen Domates, Kaybolduktan 8 Ay Sonra Bulundu!. (6 Ocak 2024). Alındığı Tarih: 4 Mart 2024. Alındığı Yer: https://evrimagaci.org/s/16417
Aladağ, S., Derin, U. (2024, January 06). Uzayda Yetiştirilen Domates, Kaybolduktan 8 Ay Sonra Bulundu!. Evrim Ağacı. Retrieved March 04, 2024. from https://evrimagaci.org/s/16417
S. Aladağ, et al. “Uzayda Yetiştirilen Domates, Kaybolduktan 8 Ay Sonra Bulundu!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, 06 Jan. 2024, https://evrimagaci.org/s/16417.
Aladağ, Simay. Derin, Ufuk. “Uzayda Yetiştirilen Domates, Kaybolduktan 8 Ay Sonra Bulundu!.” Edited by Ufuk Derin. Evrim Ağacı, January 06, 2024. https://evrimagaci.org/s/16417.