Evrim Ağacı

Üçgen yengeç örümceği (Ebrechtella tricuspidata)

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Çiçeğin üzerinde nektar toplamaya gelen avının iç organlarını enzimleri ile parçaladıktan sonra emen birey.

Evrim Ağacı olarak nadir bir ana tanık olduk. Çünkü Ebrechtella tricuspidata türü bir yengeç örümceği Avrupa'da yaygın olsa da utangaçlığından ve kamuflajından ötürü pek sık gözlemlenemez. Üstelik tam da avlanırken denk gelme şansı elde ettik. Renklerinden ve boyutundn dolayı çiçeğe bakarken bile gözlemlemeniz oldukça güç olabilir.

Gerçek yengeç örümcekleri diye bilinen Thomisidae ailesine üye bu örümceklere aynı zamanda çiçek örümceği de denir. Thomisidae örüceklerine "gerçek" yengeç örümceği denir; çünkü Philodromidae örümcekleri ile fazla benzerlik taşırlar. Gözlemlediğimiz bir Philodromid yengeç örümceği kaydına buradan ulaşabilirsiniz. Thomisidae yengeç örümceklerinin ön ayakları, arka ayaklarından daha uzundur. İsmini yengeç benzeri davranış sergilemesinden alır. Abdomeni (karnı) de üçgen benzeri köşelidir. Avlanırken ön ayakları açık durur ve yan yan yürür. Ağlarını sadece yumurtalarını korumak için kullanırlar. Diğer birçok örümcek türü gibi zehirlidirler; ancak zehirleri insan gibi büyük memelilerde etkisizdir. Ağız parçalarının ana kısmını oluşturan keliserleri (dişleri) oldukça kısadır. Bu yüzden büyük hayvanları ısırmaları beklenmez. Avını yakalayan örümcek, salgıladığı zehir ile kurbanının iç organlarını parçalar ve adeta sıvılaştırarak emer.

Misumena vatia türü gibi bazı Thomisidae üyeleri, papatya veya ayçiçeği gibi üzerinde avlandığı bitkiye göre (sarı/beyaz) renk değiştirebilirler. Sık sık çiçeğin altına bakmanız gerekebilir. Genelde çiçeğin altında, ters bir pozisyonda polen ve nektar toplamaya gelen böcekleri beklerler. Üzerinde bulunduğu çiçeğin rengine göre pigment salgılayabiliyorlar. Sarı renkteki bireyler, beyaz çiçeğin üzerinde daha fazla zaman geçirirse sarı pigment yüzeyden atılır. Beyaz renkteki örümcekler ise, sarı renge daha uzun sürede ulaşırlar. Çünkü sarı pigmentin salgılanması için önce hücreler tarafından üretilmesi lazım. Biyokimyasal olarak bir molekülü üretmek, onu atmaktan daha zordur. Beyaz renkten sarı renge geçiş 10 ile 25 gün arasında sürerken. Sarı renkten beyaz renge geçiş yaklaşık 6 gün sürer. Söz konusu renkler, triptofan isimli aminoasitin parçalanarak kynurenine ve 3-hidroksikynurenine adlı metabolitler açığa çıkması sonucu çeşitli dalga boylarını yansıtması ile oluşur. Öte yandan 3-hidroksikynurenine, aynı zamanda insan gözündeki lenste UV ışığını filtrelemek için de bulunur.

Çiçeğin üzerinde bacakları açık bir şekilde avını beklerken, nektar toplamaya gelen sinekleri, arıları, kelebekleri ve diğer böcekleri yakalarlar.

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 19/09/2020 18:53:32 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/5409

“İnsanın geleceği yıldızlardadır ve bu gelecek, çocukça bir budalalık ve cahil bir batıllığa heba etmek için fazlasıyla önemlidir.”
Isaac Asimov