Evrim Ağacı

Twitter Kuşu ve İfade Özgürlüğü; Mavi Dağ Kuşu ve Türkiye...

Tavsiye Makale

Bu yazı, Evrim Ağacı'na ait, özgün bir içeriktir. Konu akışı, anlatım ve detaylar, Evrim Ağacı yazarı/yazarları tarafından hazırlanmış ve/veya derlenmiştir. Bu içerik için kullanılan kaynaklar, yazının sonunda gösterilmiştir. Bu içerik, diğer tüm içeriklerimiz gibi, İçerik Kullanım İzinleri'ne tabidir.

Türkiye'nin Twitter'ı engelleme (banlama) konusunda birçok yıl 1 numara olduğunu biliyor muydunuz?

Twitter'a 2019 yılının ilk 6 ayı boyunca Türkiye Cumhuriyeti'nin çeşitli kurumlarından 8933 hesabı ve 6073 tweeti kaldırma talebi gönderildi; Twitter bunların %5'ine uydu (2019'un ilk 6 ayında bu talepler açısından Endonezya birinci sıradaydı, Türkiye ikinci sıradaydı).

Bir diğer örnek olması bakımından, sadece Temmuz-Aralık 2018 arasında ülkemiz 9.155 hesap ile ilgili olarak Twitter'a 5.014 uyarı gönderdi ve Twitter bunların %4'üne uydu. Bu raporun en güncel sürümüne buradan erişebilirsiniz.

Ocak-Haziran 2019 arasındaki talepler

Dünyanın en yoğun olarak kullanılan mikroblog sitesi olan ve birçok çevrede rahatsızlık uyandıracak kadar özgürlüğü pekiştiren Twitter'ın logosunun hikayesi de oldukça ilginç. Aslen NBA takımlarından Boston Celtics'in efsanevi basketbolcusu Larry Bird'e ("Bird" İngilizcede "kuş" demektir) ithafen logo "Larry the Bird" (Kuş Larry) olarak isimlendirilmiştir. Uzun bir süredir bu şekilde açıklanan logo, 5 Haziran 2012'de yeniden tasarlanarak ufak detaylar değiştirilmiştir. Tasarımcı Douglas Bowman'a göre yeni logo, Mavi Dağ Kuşu'nu andıracak şekilde geliştirilmiştir.

Fotoğrafta görüşen Mavi Dağ Kuşu Sialia currucoides olarak isimlendirilir. Orta büyüklükte, 30 gram civarında bir kütleye sahip olan, 16-20 santimetre arasında değişebilen bir kuş türüdür. Yetişkin dişilerin renkleri daha solgundur ve maviden farklı renkler alabilir; ancak erkekler, dişilerini bu parlak mavi renklerle etkileyebilecek şekilde evrimleşmiştir. Dişilerin renkleri de bahar için yenilendiğinde boğaz ve göğüs bölgesinde turuncu olmaktadır.

Türü tüm Kuzey Amerika'da; ancak özellikle Alaska gibi serin kuzeybatı coğrafyasında görmek mümkündür. Bu şekilde uzak bölgelerde yaşayıp üremeleri sayesinde diğer kuşlarla olan rekabeti büyük ölçüde düşürmeyi başarak evrimsel avantaj sağlamışlardır. Mavi Dağ Kuşları tek eşli kuşlardır; dolayısıyla birden fazla bireyle çiftleşmezler. Dişiler, döllenme sonrası bir seferde 4-5 yumurta bırakırlar. Yavrular, 14 günlük bir kuluçka süresinin ardından çıplak ve korunmasız olarak doğarlar; doğumdan 21 gün kadar sonra da yuvayı terk ederler. Bu süreçte dişiler de, erkekler de yuvayı sert ve kızgın bir şekilde savunurlar.

• J. Bender. 6 Countries That Block Social Media. (2015, Nisan 06). Alındığı Tarih: 13 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Business Insider | Arşiv Bağlantısı
  • R. Akkoç. Turkey Blocks Access To Social Media And Youtube Over Hostage Photos. (2015, Nisan 06). Alındığı Tarih: 13 Ağustos 2019. Alındığı Yer: The Telegraph | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 06/06/2020 08:22:46 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/2064

“İyi bir kitap okumak, geçmiş asırların en iyi beyinleriyle sohbet etmek gibidir.”
Rene Descartes