Evrim Ağacı

Tütsü kandili mantarı (Xylaria hypoxylon)

Xylaria hypoxylon
Gökhan Eren

Bu içerik, Evrim Ağacı'nın Yaşam Ağacı projesinin bir parçası olarak hazırlanmıştır. Yaşam Ağacı projesinin amacı, başta Türkiye'de bulunan türleri, Türkiye'deki doğa gözlemcilerimizin özgün fotoğraf ve video içerikleri ışığında, evrimsel akrabalık ilişkilerine uygun bir şekilde filogenetik bir ağaç üzerinde kategorize etmek, nihayetinde ise Dünya'daki tüm türleri yavaş yavaş Yaşam Ağacı'na eklemektir.

Tütsü kandili mantarı
  • Bilimsel Adı Xylaria hypoxylon
  • Halk Arasındaki Türkçe Adı Tütsü kandili mantarı
  • Halk Arasındaki İngilizce Adı Candlesnuff fungus

Xylariaceae ailesine ait olan Tütsü kandili mantarı (Xylaria hypoxylon), 18 aralık 2018 tarihinde Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Kurupelit kampüsünde bulanan, yaprak döken ağaçların oluşturduğu ormanlık alanda gözlemlenmiştir.

Meyve gövdeleri (askokarp) silindirik ve 3-8 cm uzunluğunda olup 2-8 mm kalınlığındadır. Dik meyve gövdeleri genellikle ya bükülme hareketi gösterir ya da tipik olarak geyik boynuzuna benzeyen bir şekilde dallanır. Mevsiminden daha önce, ilkbaharda bulunan örnekler, beyaz ile grimsi bir toz birikintisi olarak görüne aseksüel sporlarla (conidia) tamamen kaplanabilir. Sezonun ilerleyen zamanlarında, erişkin meyve gövdeleri tamamen siyah renktedir. Genellikle küçük kümeler halinde bulunur.

Samsun'da gözlemlediğimiz tütsü kandili mantarının (Xylaria hypoxylon).
Gökhan Eren

Xylariaceae ailesine ait olan Tütsü kandili mantarı (Xylaria hypoxylon) ilk olarak 1745 yılında taksonominin babası sayılan meşhur İsveçli doğa bilimci Carl Linnaeus tarafından tanımlanmış ve daha sonra da Species Plantarum II adlı eserinde bu türe yer vermiştir.

Yıl boyunca görebileceğimiz bir türdür. Geniş yapraklı ağaçların çürümüş kütükleri ve dalları üzerinde bulunur.

Yaygın bir tür olmakla birlikte Avrupa’da ve Kuzey Amerika’nın birçok bölümüne kadar yayılım alanı bulmaktadır.

Çoğu mantar gibi bu türde saprofittir (cansız veya çürüyen organik maddeden kendi besinini türeten organizma).

Zehirli değildir ancak küçük boyutu ve sert dokusundan dolayı tüketimi yoktur. Görünümünden dolayı da oldukça ilgi çeken bir türdür.

Tür epiteti Yunanca aşağıda anlamına gelen ''hipo'' ve ahşap anlamına gelen ''xylon'' kelimesinden türetilmiştir.

• naturespot. Candlesnuff Fungus - Xylaria Hypoxylon. (11 Mart 2019). Alındığı Tarih: 11 Mart 2019. Alındığı Yer: naturespot | Arşiv Bağlantısı
  • Xylaria hypoxylon (L.) Grev. - Candlesnuff Fungus. Xylaria Hypoxylon (L.) Grev. - Candlesnuff Fungus. (11 Mart 2019). Alındığı Tarih: 11 Mart 2019. Alındığı Yer: first-nature | Arşiv Bağlantısı
  • Wikipedi. Xylaria Hypoxylon. (11 Mart 2019). Alındığı Tarih: 11 Mart 2019. Alındığı Yer: wikipedi | Arşiv Bağlantısı

Çıktı Bilgisi: Bu sayfa, Evrim Ağacı yazdırma aracı kullanılarak 25/10/2020 09:00:51 tarihinde oluşturulmuştur. Evrim Ağacı'ndaki içeriklerin tamamı, birden fazla editör tarafından, durmaksızın elden geçirilmekte, güncellenmekte ve geliştirilmektedir. Dolayısıyla bu çıktının alındığı tarihten sonra yapılan güncellemeleri görmek ve bu içeriğin en güncel halini okumak için lütfen şu adrese gidiniz: https://evrimagaci.org/s/7674

“Bir mum diğer bir mumu tutuşturmakla ışığından bir şey kaybetmez.”
Mevlana Celaleddin-i Rumi