Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Yıldızlar devasa büyüklüklere ulaşabilirken neden kayaç gezegenler en fazla 30.000km civarı oluyor?

Sanırım yıldızları oluşturan elementlerin yoğunluğu ile kayaç gezegenleri oluşturan elementlerin yoğunluğu'nun farklı olmasıyla alakalı ama emin olmak istedim

Buna en temel cevap kütledir. Bir yıldızın kütlesi ile bir kayaç gezegenin kütlesi arasında çok büyük fark var. Örneğin Dünya kütle olarak Güneş'in neredeyse milyonda biri. Doğal olarak bu yapıların daha büyük olması beklenir (her ne kadar durum hep böyle olmasa da).

Burada soruyu belki de neden Jüpiter gibi gaz devleri daha büyükken kayaç gezegenler daha küçük şekline indirgemek gerek. Bunun nedeni de yine yıldız evriminde saklı. En kısa haliyle cevap: Kayaç sistemi oluşturacak elementlerin az üretiliyor olması. Hidrojen ve helyum daima bolluğu yüksek olarak kalıyor. Dolayısıyla bir gaz devini oluşturabilecek daha fazla kütle var.

Bir diğer dikkat çekmesi gereken nokta kayaç gezegenlerin Güneş'e yakın, gaz devlerinin ise uzakta olması. Bunun nedeni de yıldız rüzgarları sebebiyle toplanma diskinde bulunan hafif elementler olan hidrojen ve helyumun dışarıya daha kolay itilmesi. Yani kayaç yapıyı oluşturan ağır elementler daha az itiliyor. Dolayısıyla iç bölgelerde kayaç gezegenler görüyoruz.

Kütle ve sürüklenme hesaba katılınca, Güneş sisteminde gördüğümüz senaryo açıklığa büyük ölçüde kavuşmuş oluyor.

Daha büyük cisimler kendi kütle çekim kuvvetine yenik düşen atomları nedeniyle sürtünme sonucu artan ısıyla beraber nükleer faaliyete başladığı için aşırı büyük gök cisimleri ister istemez yıldız oluyor. bu arada nükleer tepkimeler sonucu oluşan hidrostatik basınç sonucu kendi üstüne çöküp bir beyaz cüce, nötron yıldızı ya da karadelik gibi dejenere maddelere dönüşüm bir süre engelleniyor. bir süreden kastım milyarlarca yıl bu arada. Ama daha küçük gaz gezegenleri neden yok ya da gaz devi büyüklüğünde kayasal gezegenler yok bunun cevabını veren biri umarım çıkar. Bir büyüklük sınırı geçilince kütleçekimi nedeniyle cisim kendi üstüne çökmeye başlıyor nedeni bu.

Sorulara Dön