Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Tavuk ve devekuşu gibi hayvanların döllenmemiş yumurtaları hücre midir?

Kadın üreme hücrelerine yumurta diyoruz ve bu hücreler tek başlarına bir yaşam formu değiller. Bu durum tavuk yumurtası için de geçerli öyleyse tavuk yumurtası da hücre değil midir? Ribozom ve diğer temel hücre yapıtaşlarına sahip olmayan bir yapıyı hücre olarak adlandırabilir miyiz?

Tavuk yumurtasi tamamen tek bir hucre degildir. Yumurtanin beyazi, buyuk oranda proteinden olusan ve gorevi gelisen embriyoyu beslemek ve etrafini sarmak olan bir sividir ve hucrenin parcasi degildir. Yumurtanin sarisi ise besin acisindan oldukca zengin olup esas gorevi gelisen embryoya bir besin kaynagi olmaktir. Bunun disinda etrafindaki zar disinda baska bir hucresel yapi icermemektedir. Esas hucre olan kisim "germinal vesicle" adi verilen yapidir. Bu hucre embryonun olusmasi icin gereken tum yapilari icerir ve dollenme sonrasi bolunerek embryoyu olusturur.

yumurta hücresi somatik hücre gibi organellerle dolu değildir (örneğin sinir hücreleri de aynı şekilde). İnsan yumurta hücresi ile kuş yumurtasının yapıları farklıdır. İnsan yumurta hücresi, bildiğimiz hücresel yapılara benzerken. Kuş yumurtası daha çok tohum gibi bir yapıdadır.

Puan Ver

“İnsanlar zalimken kuzu, boyun eğerken kurt gibi gözükür.”
Carl von Doren