Sorulara Dön
Enes Seymen Taşdelen
Üye

Su neden sabit kalmak yerine akar?

Su sabit durmak yerine neden akma hareketi gösterir?
484 görüntülenme
  • Soruyu Takip Et
Okan Yıldız
Mühendis - Uygulamalı Fizikçi

Öncelikle kesme veya diğer adıyla kayma kuvvetini tanımlayarak başlayalım. Bir cismi sabit bir eksen boyunca zıt iki kuvvete maruz bırakmak onu kesilmeye veya kaymaya zorlar. Makasın çalışmasını düşünün, aynı eksen üzerinde zıt iki kuvvet kağıdı keser. Veya masanın üstünde duran bir bardağı çekmeye başladığınızda masayla bardağın temas ettiği yüzey ekseni boyunca bardak kaymaya başlar(Burada zıt kuvvetlerden biri bizim uyguladığımız kuvvet diğeri iki cisim arası sürtünmedir).

Kayma mödülünün hesabını gösteren bir şema
stack exchange

Akışkanlar tanımları itibariyle, kesme kuvvetine direnç gösteremeyen maddelerdir(Sadece su veya sıvılar akışkan değildir, gazlarda akışkandır. Gazlarda kohezyon kuvveti yoktur bu sebeple kohezyona dayanan açıklamalar hatalı veya eksiktir). Akışkanları ayrıca katman katman düşünmek gerekir. Bir akışkan katmanı üzerine gelen kesme kuvvetine karşı koyamaz ve altındaki katmanla arasındaki sürtünmeyi yenerek harekete geçer. Ne kadar fazla kuvvet uygularsan o kadar "hızlı" hareket eder. Fakat bazı akışkanlar kuvvetin büyüklüğünün yanı sıra ne kadar süre içerisinde uygulandığına da bağlı olarak farklı akış biçimleri gösterebilir(bingham plastikleri veya dilatant akışkanlar gibi). Akışkanların uygulanan kayma kuvvetine ne kadar sürede ve hızda tepki verdiğini viskozite ile tanımlarız. Viskozitesi yüksek olan akışkanlarda her halükarda kesme kuvveti altında akar, sadece miktarı ve süresi değişir. (Not: Aslında kristal katılarda belli bir kuvvetten sonra akarlar fakat bu akış mikroboyutlarda olur. Kristal katıların akmaya başladığı basınca akma gerilmesi(yield stress) denir).

Tüm Reklamları Kapat

Yere sabitlenmiş bir katıda kesme kuvvetine karşı gösterilen tepki katının biçimsel olarak çarpılmasına sebep olurken akışkanlarda böyle bir durum söz konusu değildir çünkü bir akışkanı blok halinde sabitleyemezsiniz.

Peki ama neden akışkanlar kesme kuvvetine karşı direnç gösteremiyor. Bunun sebebi akışkan molekülleri arasında bir bağ olmamasından kaynaklıdır. Sıvılarda kohezyon sebebiyle damlacık şeklinde kümelenmeler görülebilirken gazlarda bu şekilde bir kümelenme görülmez. Kohezyonun sebebi ise kabaca moleküller arasındaki elektrik etkileşimidir ama konu çok dağılıyor. Katı ve sıvı haller hakkında daha fazla detay için şu soruya verdiğim cevabı okumanı tavsiye ederim.[1]

1. Libretexts. 1.4: Shear Stress. (31 Temmuz 2016). Alındığı Tarih: 16 Kasım 2022. Alındığı Yer: Engineering LibreTexts | Arşiv Bağlantısı
Enes Demir

Adezyon ve Kohezyon nedir? Tanım ve örnekler

Adezyon da kohezyon da yapışma anlamına gelir. Adezyon farklı türdeki moleküllerin birbirini çekmesidir, bir maddenin başka türde bir maddeye yapışmasıdır, bu nedenle yapışma da denir. Kohezyon aynı türdeki moleküllerin birbirini çekmesidir, bir maddenin kendi kendine yapışması birbirini tutmasıdır, bu nedenle birbirini tutma da denir.

Tüm Reklamları Kapat

Mesela Su damlasının yere düşmemesinin nedeni, yaprağa yapışmasını sağlayan, yaprağın molekülleriyle su molekülleri arasındaki adezyon kuvvetidir. Bu yapışma kuvveti su damlasının ağırlığını dengeler, böylece damla yaprakta asılı kalır. Suyun dağılmasını önleyen ve damla halinde bir arada durmasını sağlayan su molekülleri arasındaki kohezyon kuvvetidir. Adezyon da kohezyon da elektriksel kuvvettir, moleküller arası bağdır, kütle çekimle hiç ilgisi yoktur. Molekül boyutunda kütle çekimin etkisi ihmal edilecek kadar zayıftır.

Tüm Reklamları Kapat

Suyun bir akım halinde akmasının da nedeni birbirini tutmadır. Ayrıca musluğun ağzında suyun bir damla şeklinde birikmesinin de nedeni su moleküllerinin birbirini tutmasıdır.

Kohezyon nelere bağlıdır?

Maddenin türü: Cıvanın, suyun ve zeytinyağının kohezyon kuvvetleri farklıdır.

Sıcaklık: Sıcaklık arttıkça moleküller daha çok hareket eder, moleküller arası kuvvetleri azalır.

Başka madde karıştırılması: Suyun içine deterjan karıştırırsanız su moleküllerinin arasına deterjan molekülleri girer ve birbirini tutma bağlarını zayıflatır.

Sıvı bir yüzeyi hangi koşulda ıslatır?

Bir sıvı bir yüzeyi ancak adezyon kuvveti kohezyon kuvvetinden büyükse ıslatabilir. Islatmak bir anlamda yapışmak demektir. Eğer yüzeyin yapıldığı maddenin molekülleri sıvı moleküllerini, sıvının moleküllerinin birbirini çekmesinden daha güçlü çekiyorsa, sıvı yüzeyi ıslatır.

[1]

1. F. Dersi. Adezyon Ve Kohezyon Nedir? Tanım Ve Örnekler - Fizik Dersi. (13 Haziran 2017). Alındığı Tarih: 13 Kasım 2022. Alındığı Yer: Fizik Dersi | Arşiv Bağlantısı
Sorulara Dön
Zırvasız Bilim: Konuşabilen Bitkiler, Yapay Zekanın Sonu, Aşırı Yaşlı Karadelikler!
İnci Nasıl Oluşur?
Tıraş Edilen Sakal Daha Gür Çıkar mı?
Büyük Elmas Yalanı: Aşıkları Nasıl Kandırıyorlar?