Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Siyahi insanlar beyaz insanlara göre radyasyona daha fazla dayanıklı olabilir mi?

Güneş ışınları radyoaktiftir ve siyahi insanlar güneş ışığına çok maruz kaldıkları için deri renkleri koyu olacak şekilde evrimleşmiştir. Derideki bu koyuluk ve diğer kalıcı adaptasyonlar onları radyasyona karşı beyaz insanlara göre daha dayanıklı yapar mı?

Sanılanın aksine elektromanyetik spektrumdaki ışınlar (radyasyon) bir çeşit değil, sahip oldukları enerjiye göre iki çeşittir:

1. İyonlaştırıcı Radyasyon: Parçacık (alfa ve beta radyasyon) veya elektromanyetik dalgalar

2. İyonlaştırıcı Olmayan (Dalga Tipi) Radyasyon: Ortama iyonlaştırıcı etki yapmayan mor ötesi ışınlar, görünür ışık ve kızılötesi ışınlar ile mikro dalgalar ve radyo frekansı.

İyonlaştırıcı radyasyon, çarptığı maddede yüklü parçacıklar (iyonlar) oluşturabilen radyasyon çeşididir ve önlem alınmadığı takdirde tüm canlılar için zararlı olabilecek radyasyon tipidir

İyonize radyasyona örnek olarak;

– Alfa parçacıkları

– Beta parçacıkları

– Nötron parçacıkları

– X ve Y ışınlarını verebiliriz.

X-Işınları dışındaki radyasyonlar, atom çekirdeğinden çıkmakta ve bundan dolayı bunlara nükleer radyasyonlar da denilmektedir.

Dalga Tipi Radyasyon, belli bir enerjiye sahip ancak kütlesiz radyasyon çeşididir.

Titreşim yaparak ilerleyen elektrik ve manyetik enerji dalgaları gibi bütün dalga tipi radyasyonlar ışık hızıyla hareket eder. Görünür ışık, dalga tipi radyasyonun bir çeşididir.

X ve gamma ışınları, dalga şeklinde olup çok giricidirler.

Gamma ışınları, X ışınlarından daha yüksek enerjiye sahiptirler. Radyasyonun enerjisi arttıkça ışık rengi mor renk ötesine gider ve morötesi olarak adlandırılır. Morötesi ışığı göremez veya hissedemeyiz, ancak ortamda mevcuttur. Eğer şiddeti büyükse, ciltte bırakacağı güneş yanığına benzer yanık izleri ile varlığı hissedilir.

Optik Radyasyon: Ultraviyole ışınları buna en iyi örnektir. Asıl kaynağı güneştir. UV ışınları güneş tam doğarken bolca yayılmaktadır. UV’nin derine inmesi (giriciliği) az olduğu için büyük oranda deri ve gözleri etkilemektedir. Bu nedenle deri kanserlerinin %80’i UV ışınlarından kaynaklanmaktadır.

Kısacası nükleer olarak bahsettiğimiz iyonlaştırıcı radyasyon ile güneşten gelen optik ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon çeşidi birbirinden farklıdır.

Umarım yardımcı olabilimişimdir.

İyi günler :)

Puan Ver

“Bilgisayarlardan nefret edenlerle ilgili sorun şudur: Gerçekte bilgisayarlardan değil, üşengeç bilgisayar programcılarından nefret ederler.”