Sorulara Dön

SARS-CoV-2 pozitifliği saptanan bir hematopoetik kök hücre nakli verici adayına yaklaşım nasıl olmalıdır?

Klimik Derneği
Türk Klinik Mikrobiyoloji ve İnfeksiyon Hastalıkları Derneği

NİÇG Önerisi: COVID-19 tanısı almış vericilerin donasyon açısından dışlanması makul görünmektedir. Kesin COVID-19 tanısı almış vericilerde hücre toplama işleminin iyileştikten en erken üç ay sonra; 24 saat arayla iki negatif PCR testi sonucundan sonra yapılması uygun görünmektedir.

• Sağlık Bakanlığı önerilerine göre, COVID-19 tanısı almış vericilerin donasyon açısından dışlanmalıdır. Kesin COVID-19 tanısı almış vericilerde hücre toplama işleminin iyileştikten en erken üç ay sonra; 24 saat arayla iki negatif PCR testi sonucundan sonra yapılması önerilmektedir.[1]
  • İngiltere’de NICE önerilerine göre, SARS-CoV-2 pozitifliği saptanan vericilerde test pozitifliğinden sonra en az iki hafta geçmesi önerilmektedir. Acil nakil endikasyonu var ise ilgili birimlerle görüşülmesi önerilmektedir.
  • Avrupa’da EBMT önerilerine göre SARS-CoV-2 pozitifliği saptanan verici, donasyondan çıkarılmalıdır. Nakil endikasyonu acil ise, verici tamamen sağlıklı ise ve başka verici yok ise ilgili birimlerle görüşülebileceği belirtilmektedir.
  • ABD’de, ASTCT önerilerine göre, COVID-19 geçiren vericiler donasyondan çıkarılmalıdır. Nakil endikasyonu acil ise, verici tamamen sağlıklı ise ve başka verici yok ise COVID-19 semptomlarının düzelmesinin ve PCR negatifliği saptanmasından 28 gün geçtikten sonra verici olabilirler. Daha erken dönemde verici uygunluğu açısından değerlendirilebilmesi için ilgili birimlerle görüşülmesi önerilmektedir.[6]

Uyarı: Bu cevap, kök hücre güvenliğine ilişkin bilgi İÇERMEMEKTEDİR. SARS-CoV-2’nin kan ve kan ürünleri ile bulaştığına ilişkin veri/bilgi BULUNMAMAKTADIR.

Tüm Reklamları Kapat

1. Anadolu Ajansı. Organ Ve Kök Hücre Nakil Merkezlerinde Uygulanan Kovid-19 Tedbirleri Güncellendi. (27 Nisan 2020). Alındığı Yer: Anadolu Ajansı | Arşiv Bağlantısı
  2. Kök Hücre Nakli Bilimsel Alt Komitesi. Kök Hücre Nakli Covid-19 Acil Durum Yönetim Planı Önerileri. (8 Mayıs 2020). Alındığı Tarih: 9 Mart 2022. Alındığı Yer: Türk Hematoloji Derneği | Arşiv Bağlantısı
  3. National Institute for Health and Care Excellence. Covid-19 Rapid Guideline: Haematopoietic Stem Cell Transplantation. (1 Nisan 2020). Alındığı Tarih: 9 Mart 2022. Alındığı Yer: NHS | Arşiv Bağlantısı
  4. EBMT. Coronavirus Disease Covid-19: Ebmt Recommendations Version 16. (27 Mayıs 2021). Alındığı Tarih: 9 Mart 2022. Alındığı Yer: EBMT | Arşiv Bağlantısı
  5. COVID-19 Treatment Guidelines. Special Considerations In Solid Organ Transplant, Hematopoietic Stem Cell Transplant, And Cellular Immunotherapy Candidates, Donors, And Recipients. (19 Ekim 2021). Alındığı Yer: COVID-19 Treatment Guidelines | Arşiv Bağlantısı
  6. A. Waghmare, et al. (2020). Guidelines For Covid-19 Management In Hematopoietic Cell Transplantation And Cellular Therapy Recipients. Biology of Blood and Marrow Transplantation, sf: 1983-1994. doi: 10.1016/j.bbmt.2020.07.027. | Arşiv Bağlantısı
Bu cevabın içeriği ve doğruluğu, Evrim Ağacı editörleri tarafından kontrol edilmiş ve onaylanmıştır. Ayrıca bu cevap, Hücre/Organ Nakli ve COVID-19 soru dizisi içinde yer almaktadır.
Sorulara Dön
Uzayda
Uzayda "Aşağı" Yön Ne Tarafta?
Hediye Almanın Gerçek Amacı Gerdek mi?!
Ay'daki Bayrağı Teleskopla Görebilir miyiz?