Puan Ver
Puan Ver

Proteinler bilindiği üzere aminoasitlerin bir araya gelmeleriyle oluşuyor fakat proteinleri de bir protein olan ribozom sentezliyor bu çelişki evrimle nasıl açıklanıyor?

Merhaba, ribozom aslında bir protein değil bir kodlamayan RNA olan ribozomal RNA ve proteinlerin bir araya gelerek oluşturduğu kompleks bir yapıdır. Hatta bu yapılar ribonükleoprotein kompleksleri olarak da adlandırılır. Ribozomun evrimi aslında DNA ve hücrenin evrimiyle yakından ilişkilidir. Hücre evrimini ele alan çeşitli yaklaşımlardan biri olan RNA-world hipotezine göre RNA, DNA ve proteinden çok daha önce ortaya çıkmış ve kendi kendini replike eden bir yapı olarak canlılığın temelini oluşturmuştur. Modern hücrelerde bazı tepkimelerin halen enzimatik RNA'lar ile katalize edildiğini görebiliriz mesela uçbirleştirme (splicing). Kısaca özetlersek enzimatik moleküllerin de atası olan RNA'lardan sonra proteinler evrildi ve bunu rRNA ve proteinlerden oluşan modern ribozomun evrimi takip etti.

“Şansı en az hak edenler, onu en çok arzularlar.”
Moliere