Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Paralel evrenler var mıdır? , varsa bilimsel olarak katlanılabilirliği var mi?

Teşekkür (1)
Hatırla (1)
Takip (1)

Kuantum fiziğinin yorumlarından bir tanesi "çok dünyalar" yorumudur. Kuantum sistemlerin aynı anda olası bütün gerçeklikleri kendi içinde barındırması, ama bu durumun ölçme gibi uniter olmayan bir etkileşim ile bu gerçekliklerden sadece bir tanesine indirgenmesi, kuantum fiziğinin yorumlarının doğmasına neden olmuştur. Nasıl oluyor da sistem bütün gerçeklikleri kendi içerisinde barındırıyorken deney ya da ölçme ile bunlardan sadece bir tanesini tespit edebiliyoruz? İçinde çok dünyalar yorumunun da olduğu kuantum fiziğini yorumlarının doğmasına sebep olan çelişki budur.

İşte bu yorumlardan bir tanesi 1957 yılında yayinlanan çok dünyalar yorumudur. Bilim kurgudaki paralel evrenler kurgusuna ilham kaynağı olmuştur. Henüz deneysel bir karşılığı yoktur.

Puan Ver

Big Bang Modeli aynı şekilde deneysel değildir. Fakat yaptığımız tüm gözlemler ve hesaplamalar onun gerçek olduğunu söyler.

Paralel Evrenler Modeli, Sicim Teorisinin öngördüğü olgulardan biridir. Eğer Sicim teorisinin öngördüğü diğer olgular gerçek olduğu kanıtlanırsa Paralel Evrenler Modelinin gerçekten var olduğu kanıtlanabilir. Çünkü sicim teorisinin tüm olguları birbiri ile bağlantılıdır.

Şimdilik Sicim teorisinin en iyi sonuç verdiği alan Termonükleer Bilimi.

Puan Ver

Söylemeliyim ki, Sabine Hossenfelder isimli fizikçi yazar çoklu evrenlerin bilim değil din olduğunu söylemektedir. Sebebi ise bunların gözlemlenememesidir. Varlıkları sadece düşünsel olarak iddia edilebilir, ancak bu da onu bilimin dışına çıkarır. Çünkü bilim gözlem gerektirir. Tabii burada çoklu evrenlerin var olmadığını değil, sadece var olsalar bile şu anlık bilimin dışında olduklarını, dini bir boyutta düşünülebileceğini iddia etmekte.

Sabine Hossenfelder'ın bu iddiasından da anlayabileceğimiz gibi, çoklu evrenler için bir kanıdımız bulunmamakta. Ama bazı şeylere dayanarak var olduklarını düşünebiliriz.

Sicim teorisi ve M-Teori, her ne kadar gözlemsel kanıtları olmasa da, matematiksel temellere sahip teorilerdir. Bu teoriye göre atom altı parçacıklar noktalardan değil, titreşen sicimlerden oluşmakta, ve evren 4 boyut (X, Y, Z ve zaman boyutları) yerine 11 boyuta sahip. Bunun benzeri olan M-Teori ise titreşen sicimler yerine titreşen zarları önermekte. Bu teoriler bilim insanları tarafından Büyük Patlamayı ve tekilliği açıklar nitelikte görüldü. Yani, iki sicim veya iki zarın çarpışması sonucu büyük patlamanın gerçekleşmiş olabileceği ortaya atıldı. Bunların çoklu evrenler ile ilişkisi ise bu zarların veya sicimlerin başka bir yerde tekrar çarpışmış olabileceği, bir başka evren daha yaratmış olabilecekleridir.

Daha fazlası için aşağıdaki kaynağa bakabilirsiniz.

Puan Ver

1. Sobine Hossenfelder "Çoklu evrenler neden bilim değil, dindir?
  2. Kozmik Anafor "Paralel evrenler sahiden var mı?"

“Eğer paranın çevreden daha önemli olduğunu düşünüyorsanız, bir de nefesinizi tutarak paralarınızı saymayı deneyin.”
Guy McPherson