Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Neden galaksiler spiral bir formda oluşmuşlardır? Ve tüm gezegenlerin hem şekli hem yörüngesi de eliptik midir?

Lütfen bildiğiniz bir soruya kitap tavsiyeleri ve soru ile ilgili eleştiriler eşliğinde cevap veriniz.

Dönmelerinden kaynaklanıyor.

Öncelikle her galaksi eliptik yapıda değil, bir çok farklı galaksi türü var. Tamamen düzensiz şekilde olanlar da, eliptik olanlar da.

Merkezdeki karadelik ve diğer kütleler içeri çekerek galaksideki her şeyi bir yörügeye oturtuyor.

Eğer bir şekilde bir galaksiyi alıp örneğin bir piramit şekline getirseydik zamanla yan yana gelen cisimler birbirleriyle etkileşime girecek, belki de çarpışacak, dağılacaktı. Belli zaman sonra tekrar spiral veya eliptik hale kendiliğinden gelecekti çünkü boşlukta bütün cisimler kütleçekimden dolayı dairesel hareketler yapıyorlar.

Gezegenlerin elips şeklinde dönmesi de bundan. Bir çarşafı alıp ortasına kütle koyup gererseniz uzay-zamanın bükülmesine benzer bir durum oluşturursunuz. Gergin çarşafa bilye atarsanız dairesel hareketler yapacak. Tam daire olmamasının sebebi de çekim ile yataydaki ilk hızın eşit olmaması, illa ki bir düzensizlik oluyor en başta, dolayısıyla tam daire yerine elips oluyor bu yörünge.

Çarşafta en sonunda kütleye düşerken gezegenelrin düşmemesinin sebebi ise bilyenin sürtünmeden dolayı hızını kaybetmesi, gezegenler uzay boşluğunda olduğu için sürtünmeye tabi değiller dolayısıyla yatay hızları hep mevcut, dolayısyıla dairesel (eliptik) harekete devam ediyorlar.

“Bir insana mantığını nasıl kullanacağını öğretin; bir ömür boyu düşünecektir.”
Phil Plait