Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Neden bazı kahinlerin söyledikleri tutar ve gerçek olur? Bilimsel açıklaması nedir?

Geleceği bildiğini iddia eden insanlar nasıl bazı şeyleri biliyor?

Teşekkür
Hatırla (1)
Takip

Birinin ortaya 1000 iddia attığını düşünelim bu iddialardan 10 tanesi tutsa, kişinin tutturma oranı yüzde 1'dir ama geri kalan 990 tane yanlış olsa dahi odak yanlışlarda değil doğru iddialarda oluyor.

Ayrıca falcı gibi kişilerin söyledikleri şeyleri yuvarlama ve tüm insanlara uyabileceği sözler olduğunu görebilirsiniz.

Şu yazılara bakmanızı öneriyorum:

Bir çoğu sonradan yazılmış kehanetlerdir aslında, buna en iyi örnek Baba Wanga kehanetleridir. Bu konuda Evrim Ağacı sitesinin bir yazısında Barlum etkisinden de bahsedilir ayrıca. Bazısı sonradan üretilme bazısı binlerce tahmin arasından seçilmekte. Ben de bir kehanette bulunayım. 10 yıl sonra uzaya seferler uçak bileti fiyatlarında başlayacak. Kehanetimi biraz daha ilerletmek istiyorum. Buna ilkin çok zengin insanlar gidecek ????

Çok sayıda iddia ortaya atılıyor ve bu binlerce iddiadan biri bile tutarsa ışıklar o iddiaya çevriliyor.Tamamen algı yönetimi.

Ve aynı zaman da tahminler yuvarlak olduğu için herkese uyabiliyor.Tamamen Barlum etkisi.

“Biyoloji fizik değildir; çünkü organizmalar fazlasıyla karmaşık fiziksel nesnelerdir. Sosyoloji de biyoloji değildir; çünkü insan toplumları özfarkındalığa sahip organizmalardan oluşur.”
Richard Lewontin