Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Mutasyonlar evrimle ilişkili değil mi?

Mutasyonlar, evrim'e sebep dahi olmazlar. İlgili yazımızda, mutasyonlarla ilgili bilgi alabilir; evrimsel biyoloji'deki yerini öğrenebilirsiniz. Attığım linkte böyle bir cümle var. Evrim bildiğim kadarıyla canlılardaki gen dağılımının nesiller içinde değişmesi. E mutasyon sebep olmadı mı?

Evet, mutasyonlar evrimle ilişkili ve evet teknik olarak evrime(popülasyondaki kalıtsal özellik frekansının nesiller geçtikçe değişmesine) sebep olabilirler. Teknik olarak seçilim olmadan sadece mutasyonlarla da evrim olabilir ama bu son derece sınırlı ve rastlantısal olacaktır. Seçilim olmadan anlamlı ve düzenli bir evrimsel değişim olmaz. Bunu anlamak için hesap yapalım:

"Mutasyon oranımızı gerçeğe yakın bir sayı olan 10 üzeri -9 alalım ve 10 nesil gibi basitçe "hiç" olan bir süre yerine, evrimi gerçekten gözleyebileceğimiz kadar bir süreyi, 1000 nesli hesaplayalım. Başlangıçta yine A frekansımız %100, yani 1 olsun. Ortamda hiç a bulunmasın. Bakalım 1000 nesil sonra, sadece mutasyonların etkisiyle popülasyon nasıl değişecek? Değişkenlerimiz bu defa şu şekilde:

p0 = 1

q0= 0

μ = 0.000000001

n = 1000

Formülümüze yerleştirelim:

p1000 = 1 * (1-0.000000001)1000

p1000 = 0.999999

q1000 = 0.000001

1000 nesil geçmesine rağmen A aleli neredeyse hiç azalmadı. Çünkü mutasyon oranı o kadar küçük ki, genomdaki spesifik bir alelin değişmesi imkansıza yakın (ama imkansız değil). Çok ufak bir kıpırdanma oldu 1000 nesil sonunda; ancak yine de pratik olarak değişmediğini varsayabiliriz. [Ama teknik olarak popülasyonda kalıtsal özellik frekansı değişti] Her 1.000.000 bireyden sadece 1 tanesinde mutasyon sonucu meydana gelen a aleli görülebilmeye başlandı. Bu, yine yok denecek kadar az bir sayıdır.

Görebileceğiniz gibi, mutasyonun direkt olarak evrime neden olma ihtimali yok denecek kadar azdır. Çünkü son verdiğimiz örnek, gerçekçi bir örnektir. İşte bu sebeple mutasyonların evrimin ana kaynağı olamayacağını söyleriz. Fakat mutasyonlar, çeşitlilik yaratmaya katkı sağlarlar, hem de ne katkı! Mutasyonlar olmasaydı, yeni aleller var olamaz, seçilimin seçeceği malzeme kalmaz ve evrim dururdu. Tür ya yok olur, ya da tamamen birbirine benzer bireylerden oluşur hale gelirdi (ki bunun da sonu yok oluştur). Dolayısıyla mutasyonların önemini küçümsememek; ancak evrim üzerindeki doğrudan etkisizliğini de anlamak ve algılamak gerekmektedir.

Ayrıca unutmayınız ki burada yaptığımız hesap sadece 1 alel için geçerlidir. Ancak şu anda vücutlarınızda 20.000 civarında gen vardır. Bunların her birinin değişme ihtimali vardır ve bunlar değiştikçe, evrimin de yönü değişmektedir."

Puan Ver