Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Karanlık madde ve karanlık enerji uzay-zamanın ta kendisi olabilir mi?

Evrenin büyük bir bölümünün gözlemleyemediğimiz, hakkında çok bilgi sahibi olmadığımız ama sürekli genişleyen ve uzaydaki cisimlere etki eden bir kavram olan karanlık madde ve enerjiden oluştuğunu düşünüyoruz. Üç boyutlu evrenimizin dördüncü boyutunun uzay-zaman veyahut karanlık enerji olma ihtimali nedir? Bu iki kavram arasındaki bağ ne?

"Dördüncü boyutun karanlık enerji olması" anlamlı bir ifade değil, tıpkı "mavi, kırmızıdan daha uzun boyludur" ifadesinin anlamlı olmaması gibi.

Karanlık madde, galaksilerin uç kısımlarındaki dönüş hızlarının Genel Görelilik'ten beklenildiğinden daha hızlı olmasından yola çıkılarak ortaya atılmıştır çünkü galaksilerde göremediğimiz ama kütlesi olan bir şey olduğunu varsayarsak yapılan gözlemler Genel Göreililk ile örtüşüyor. Eğer böyle bir madde varsa kütlesi olduğunu, soğuk olduğunu ve ışık ile etkileşime geçmediğini biliyoruz. Eğer yeteri kadar sıcak olsaydı ışıma yapardı ve bunu gözlemlerdik fakat böyle bir şey gözlemlenmedi. Işık ile etkileşime geçseydi bunu da gözlemleyebilirdik.

Karanlık enerji ise Genel Görelilik'in öngördüğünün aksine evrenin genişleme hızının gittikçe yavaşlamaması aksine hızlanmasını gözlemlememiz sonucu ortaya atılmıştır. Genel Görelilik'e Kozmolojik Sabit adını verdiğimiz boş uzayın enerji yoğunluğu olarak yorumlayabileceğimiz bir ifade koyarsak evrenin hızlanarak genişlemesi ile uyumlu hale getirebiliriz. Bunun yanı sıra Inflaton alanı gibi evrende bilmediğimiz farklı türden alanlar koyarak da teori ile uyumlu hale getirebiliriz. Tıpkı karanlık maddede olduğu gibi karanlık enerjinin de ne olduğunu henüz bilmiyoruz.

“Varsayımlarınız, dünyaya açılan pencerelerinizdir. Arada bir tozunu alın, yoksa içeri ışık girmez.”
Isaac Asimov