Sorulara Dön

İnsanlar maymundan geldiyse, başka hayvanlardan başka insan tipi versiyonlar neden gelmedi? Gelebilir mi?

İnsanlar maymunlardan geldi. Bunda hemfikiriz. Peki neden başka hayvanlardan başka insan altı veya insan üstü varlıklar gelmedi? Onlar mı evrimleşemediler? Yoksa dünya mı sadece insanlara özgü bir yaşam alanı?
Tüm Reklamları Kapat

Sorunuza cevap vermeden önce şuna dikkat çekmeliyiz: Bilim dünyasına, bilimin dünyasına hoşgeldiniz. Sorunuzdan, sorunuzun açıklamasında yaptığınız yorumlardan ve birçoğumuzun bulunduğu noktadan size baktığımızda, bilim dünyasına henüz adım atmış olduğunuzu ve hatta, bilim dünyasına adım attığınız dünyanın da bilim düşmanı bir dünya olduğunu düşünmemek gerçekten zor.

Çünkü eğer siz, insanın [günümüzdeki] maymundan geldiği konusunda hemfikir olan bireylerin dünyasından çıkıp bilim dünyasına geldiyseniz, -dediğim gibi, buradan bakınca öyle görünüyor- her şeyden önce sizi tebrik ederim çünkü kendi adınıza gerçekten çok büyük bir atılım yapmış ve evrene, dünyaya ve insana karşı tutturmuş olduğunuz bakışı bir devrim teşkil edecek şekilde değiştirmiş ve güçlendirmiş durumdasınız. Yeni yolculuğunuzda size başarılar ve yapacağınız okumalar için bolca zaman ve fırsat bulmanızı dilerim.

Sorunuzun cevabına gelince: İnsanın [günümüzdeki] maymundan geldiği konusunda hemfikir olan insanlar, hayatlarında güvenilir tek ama tek bir bilimsel kaynak okumadıkları halde bilim tarihinin en büyük buluş ve kuramlarından biri olan evrimi yargılamaya çalışan kişilerdir.

Tüm Reklamları Kapat

Evrim üzerine kısa da olsa okuma yapmış herkes gayet iyi bilir ki insan [günümüzdeki] maymundan gelmedi. İnsan [günümüzdeki] maymunla ortak ataya sahip bir tür. Yani bugünün insanı ve maymunu, yaklaşık 5 milyon yıl öncesinde yaşamış olan bir türün, evrimsel süreçlerle ortaya çıkan torunları gibi. Basit örnekle, sizin 1000 kuşak öncesinden dedenizin Somali'de yaşadığını varsayalım. O dedenizin bir çocuğu Somali'de yaşamaya devam etsin, diğer çocuğu ise İsveç'e taşınsın. 1000 nesil sonra Somali'de yaşayan çocuğun torunları ile İsveç'te yaşayan çocuğun torunları arasında nasıl bazı genetik farklılıklar olacaktır. Çevresel farklılıklar nedeni ile oluşan farklılıklar. İşte insan ve maymun bu şekilde ortak atadan gelip, farklı evrimsel aşamalardan geçmiş torunlar.

Bu noktadan sonrası için de, evrimin ne olduğunu öğrenmelisiniz. Sorunuzdaki kaynak talebinizi ben bilinçli olarak kaldırdım çünkü sorunuza ya da yaklaşımınıza karşılık verilmesi gereken kaynak, gerçekten tam olarak evrimin ne olup ne olmadığını anlatan her türden metin. Eğer evrimin ne olduğunu, temel dinamiklerini detaylı ve güvenilir bir kaynaktan okur iseniz, sorduklarınızın çok daha ötesindeki sorulara da cevap bulacaksınız. Evrim Ağacı sitesi, evrimin ne olduğu ve temel dinamiklerini içeren makaleleri bir yazı dizisi halinde okuyucusuna sunuyor. O metinler size faydalı olacaktır.

Umarım yardımcı olabilmişimdir. Sağlıcakla...

Bakış açınız tamamen insan merkezci ve tümüyle hatalı.

Çevresel koşullar, türleri bazı popülasyonlara ayırır. Her popülasyon, kendi çevresel şartlarında farklı bir evrimsel süreç yaşar. Evrimde "Ben insan evrimleştireyim." gibi bir amaç yoktur. Diğer türler de evrimleşti. Onların yaşadıkları evrimsel süreç farklı olduğundan farklı türlere evrimleştiler hepsi bu. Buradan da insan üstü veya insan altı gibi bir kavramın olmadığını anlıyoruz. Bir türün üstü veya altı, daha da evrimleşmiş hali yoktur. Her tür, kendi çevresel şartlarında ve kendi tarihsel süreci çerçevesinde evrimleştiği için evrim, bir ağaç şeklinde ilerler.

Evrimleşen her tür, o ağacın her zaman en son dalında olduğu için alt veya üst model yok. Sadece çevresel şartlara göre dallanıp budaklanıyor. İnsan sadece o dallardan biri. Ağaç bambaşka dallarda bambaşka çevresel şartlarda karşılaştıkça bambaşka şekillerde dallanıyor. Ağaç bir yere ulaşmaya çalışmıyor veya diğer dalları bir dala benzetmeye çalışmıyor.