Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Güneş kaç yaşındadır? Dünya'ya ısı ve ışık vermeye ne zaman başlamıştır?

Bazı kişiler güneşin 3.8 milyar yıl yaşında olduğunu ve nasa nın üst araştırma kolunun da böyle düşündüğünü söylüyor. Bu doğru mudur? Ve ikinci olarak güneş, dünyayı kaç milyar yıldır ısıtıyor ve aydınlatıyor?

Güneş'in 4.6 milyar yaşında olduğunu iyi bir kesinlikle biliyoruz, 3.8 olduğunu düşünen yok. Güneş sisteminin 4.5 milyar yıl yaşlarında olduğu birçok yöntemle doğrulandı. Keza yıldız evrimi aşamaları da oldukça iyi anlaşılmış durumda, her ne kadar bazı bölgelerde hata payları yükselse de Güneş'in yaşı için 800 milyon yıllık bir hata söz konusu değil.

Eğer yıldız evrimi basamaklarında Güneş benzeri bir yıldızın yolunu izleyecek olursak, hangi yaşında ne kadar ışıma yaydığını görebiliriz. Güneş, Dünya'ya ısı yaymaz, bunun da altını çizmek gerek. Çünkü arada boşluk var, ısı yayılımı söz konusu değil. Dünya, Güneş'in ışımasıyla ısınıyor. Fakat bu ısınma, referans verdiğiniz kaynakta da değindiği üzere sera gazıları, atmosferin durumu vb. birçok faktöre bağlı.

Teorik olarak hangi yaşında Dünya'ya ne kadar enerji aktarabileceğini hesaplamak kolay. Fakat Dünya'nın ne kadar sıcak olacağını belirlemek, sadece Güneş ile alakalı değil. Örneğin Merkür Güneş'e, Venüs'ten iki kat daha yakın olmasına karşın, Venüs daha sıcak bir gezegen.

Yıldız evrimi ile ilgili bilgiler için HR diyagramıyla ilgili yazıyı referanslara ekliyorum.

“Düşünmeden harekete geçmek ölümcüldür; harekete geçmeden düşünmekse boşuna...”