Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Fizikte, kuantum hareketlerinde kendiliğinden veya rastgele olduğu söylenen şeyler henüz bulunamamış yasalardan dolayı olamaz mı?

Burada kerem cankoçak tarafından 17:00 dan birazcık önce bozunumdan bahsedilip sonra kendiliğindenlikten bahsediliyor

Kendisi takdir edilecek biçimde iyi bir bilim insanı. Ancak, evren tamamen hiçlikten var olmuştur, kuantum mekaniği kendi kendineliğe sahiptir gibi yaklaşımlar yorumdur. Evet kuantum fiziği zaten evreni bir olasılıklar okyanusu olarak tanımlar, ancak biz bu olasılıklar arası etkileşim, ilişkileri anlayamamaktayız aynı zamanda. Evrenin hiçlikten oluştuğu da yanlış denebilecek bir şey değildir. Ancak asıl olan, bilinemezlik tir. Bir de bize göre hiçlik tanımı söz konusudur. vs vs.

Biz henüz, daha fizik evrendeki olayları açıklamakta belli bir düzeye ulaşamadık. Tesadüf kavramı, bizim bütününü kavrayamadığımız olayın, algı düzeyimize girmiş ufacık kısmına taktığımız isim. Kaos teorisi bu tanımı getirdi, tamamen bilinemez, anlaşılamaz olmaktan çıkardı tesadüfü. Tesadüfen oldu demek, olayın nedensellik ilişkileri o kadar kompleks ki, anlamak imkansıza yakın olduğu için tesadüfen oluştu demek aslında. Aynı şekilde kuantum mekaniğindeki kendi kendinelik, evrenin kendi kendine oluşumu - dışarıdan başka güce ihtiyac duyulmaması gibi durumlar henüz tam olarak tanımlanmış, her yönüyle ortaya konmuş açıklanabilmiş değil. Bir de parçacıklar dünyası bizim makro kabul ettiğimiz evrenden o kadar farklı ki, bilgimiz bir anda anlamsız kalmaya başlıyor. Anlamakta zorlanıyoruz.

Kerem Cankoçak takip ettiğim değerli bir insan, ancak herkeste olduğu gibi onun söylemlerinde de kendi bireysel yorumları var, olmalı da zaten. Ama ben okur olarak bunları ayırıp anlam yüklenmişlik ile literal bilgiyi ayırabilecek zemine sahip olmak zorundayım. Özellikle Dawkins gibi yorumlarını bilimle birlikte sunan bilim insanlarına ait kaynakları okurken, yorum - literatür ayrımını yapacak zemin olmadan elde edilecek sonuçlar sorgulanmalı. Önce kişi kendini bu ayrımı yapacak düzeye ulaştırması gerekliliğini anlaması gerekir.

Yazar ya da konuşmacı, sözün her noktasında şu anda FACT bilgi veriyorum, şu anda kendi yorumumu yapıyorum demeyecektir nihayetinde. Hatta çoğu zaman bu ikisi birbirine çok daha yoğun şekilde karışıp yer değiştirecek kadar flu noktalara gidecektir. Bir konuyu hem literal kaynağından, hem de farklı bilim insanlarından farklı yorumlarda almak en iyisi gibi görünüyor. Sentez, fermente sonuç gibi en faydalı olanı sanırım.

Puan Ver

“Hükmetmek kolaydır, yönetmek ise zor.”
Johann von Goethe