Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Fazla teolojiye girmek istemem ama evrim teorisinde bir yaratıcının etkisi olabilir mi?

Evrimin bir yaratıcı gözleminde gerçekleşmiş olma olasılığı var mıdır? En azından sizin fikriniz nedir?

Elbette olabilir. Tarafsız bir gözle bakacak olursanız, bu Evren dahilinde hemen her şeyin mümkün olduğunu görebilirsiniz. Belki biz hiçbir yaratıcı gücün etkisi olmadan var olduk. Belki kısmi bir etkisi söz konusuydu. Belki tamamen onun kontrolünde evrimleştik. Bizden kastım tüm canlılar tabii ki, sadece insan değil.

Ancak bu sürece bir yaratıcının etkisi olsun veya olmasın, evrimin bir gerçek olduğu anlaşılmalıdır. Eğer bir yaratıcı varsa, onun canlılığı yaratma yöntemi evrimdir. Belki bundan fazla gücü de vardır; ancak bu gezegen içerisinde, bu yöntemi tercih ettiği kabul edilmek zorundadır. Çünkü evrim bir doğa yasasıdır, bir gerçektir. Eğer bir yaratıcı yoksa da, doğal süreçlerin bir ürünüdür evrim. Dolayısıyla, her iki durumda da, evrim gerçektir, bir doğa yasasıdır, varlığı tartışılabilir değildir, bilinmektedir. Anlaşılması gereken budur.

Şahsi inançlar bilime adapte edilebilir her zaman; ancak bilim, şahsi inançlara adapte edilebilir değildir. Bu da anlaşılması gereken ikinci noktadır.

Yine tarafsız bir gözle bakıldığında, yaratıcı imgesinin mutlak bir gerçek olmadığı (olmak zorunda olmadığı) ve oldukça kültüre dayalı bir kökeni olduğu anlaşılabilir. Ancak belki de bu, yaratıcının bizimle oynadığı bir oyundur. Belki de evrim, bizim için sadece bir imgedir, gerçek değildir. Belki de bazı "uçuk" dindarların söylediği gibi, evrimsel veriler hakikaten de inancın test edilmesi için konulmuş verilerdir.

Gördüğünüz gibi, şahsi inançlardan yola çıkıldığında, her insan birbirinden farklı yönlere gidebilir. Hayal edebileceklerinizin sınırı yoktur. Herkes, aynı şeyi, tamamen uydurma bir biçimde (belki de herhangi birinin dediği doğrudur) yorumlayabilir, istediği yöne çekebilir. Bilimde bu yoktur. Bilim, eldeki verileri inceler ve ondan sonuçlar çıkarır. Daha fazlasını öğrenmek ister. Şahsi inançlarla gerçeklere ulaşamazsınız, sadece hipotezler ileri sürebilir, tek birini bile test edemezsiniz. Bilimde ise her argüman test edilebilirdir ve sonuçlar çıkarılabilir.

Bilimin birçok eksiği elbette vardır; ancak gerçeklere ulaşmak konusunda elimizdeki en güçlü (ve tek) kaynak odur. Bu yüzden onu anlamalı, tarafsız yöntemlerini benimsemeye çalışmalı ve geliştirmeye çalışmalıyız. Çünkü orada bir yerlerde gerçekler duruyor ve bunlara ancak tarafsız bir yaklaşım ile ulaşabiliriz. Bunu sağlayabilecek tek şeyse bilimdir.

Puan Ver

“Bizimkisi kadar büyük bir evrende, olabilecek her şey olacaktır.”