Sorulara Dön
Felsefe

Evrim teorisinin çürütülemeyeceği iddiasını çağdaş bilim felsefesinde üretilen görüşlerle uzlaştırmak mümkün müdür?

Thomas kuhn gibi bilimsel bilginin sosyal bir inşa olduğunu öne süren çağdaş bilim felsefecilerinin de ifade ettiği üzere, bilimsel bilgi, üretimi esnasında insan faktöründen tamamen bağımsızlaşabilir bir şey değildir. İnsan bağımlı her şey de doğası gereği değişime konu olur. Bu bakımdan khuncu eleştiriyi nasıl aşabilirsiniz?

Öncelikle merhabalar.

Ülkemizdeki bireylerin daha pozitifizm, natüralizm ve materyalizm ayrımlarını yapamaması; epistemolojik tartışmaların Popper, Kuhn, Kant ve Gazali dörtgeninde dönmesinin bir sonucu olarak bu tür düşünceleri modern yaratılışçıların da en çok savunduğu tutum haline getiriyor.

Öncelikle bilim pozitifist veya materyalist değildir. Bilim natüralisttir. Başlamadan önce bunu bilmek gerekir zira bilime yapılan saldırıların bir çoğu, natüralizm-pozitifizm-materyalizmi aynı olgu olarak gösterme sonucu çıkan farklılıkların birer çelişki olduğunu iddia eden safsataları da sıkça kullanır.

Bunların dışında modern anlamda bilime iki türlü reddiye vardır. Bunlar temel olarak: İndirgemecilik ve güvensizlik suçlamaları üzerine kuruludur. Örnekler Newton - Einstein üzerinden gittiği için ben de örnek olarak aynı isimleri kullanacağım.

Sir Isaac Newton'un kütleçekim prensibi Einstein'dan daha yanlıştır. Sonunda Einstein' ın da kütleçekim prensibi yanlışlanacaktır. O zaman bilimin güvenilirliği nerededir?

Şimdi, olay gayet açık ve estetik bir şekilde öne seriliyor. Ancak bilim bu şekilde işlemez. Bilimin yöntemini basitleştirirsem:

Elimizde π kilogram kütleli bir top var. Newton çekim yasası, bu π kütleli topa 3,1415 kg'dır der. Genel görelelik ise bu topun kütlesine 3,141592 kg'dır der. Yeni bir kütleçekim prensibi konulursa bu topa, 3,1415926535 diyecektir. Bilim bu topa armut demeyecektir ve asla kütlesini tam olarak söyleyemeyecektir.

Şimdi bu basitleştirmeden anladığınız kadarı ile deriz ki: Einstein Newton' dan daha doğrudur. Ancak Einstein' ın daha doğru olmasından yola çıkarak, Newton' un yanlış olduğunu iddia etmek, güvenilir temeli olmayan bir argümandır. Bilime sürekli olarak güvensizlik suçlaması yapanlar, bilimin ortaya koyduğu gerçekliği daha güvenilmez temelli iddialar ile bilime saldırarak kendileriyle bariz şekilde tutarsızlık gösterirler.

Newton bile Einstein tarafından çürütüldü. O zaman bilim de gözleme en uygun yapılan bir indirgemecilik değil midir?

Şöyle açıklayayım ki, Newton mekaniğinin öngörülerine göre:

Dünyanın kütlesi a'dır. Güneşin kütlesi b'dir. Kalemin sürtünme katsayısı c'dir. Jüpiter- Satürn'ün kütleçekim denkleminin uyumsuzluğu nedeni ile arada başka bir gezegen vardır. Yıldızlar, cennetten süzen ışık hüzmeleri değildir. Uzay, (yaklaşık olarak) sürtünmesiz ve maddesizdir. Her madde sürekli olarak birbirine etki eder. Gel- git olayları Ayın hareketi nedeni iledir. Dünya döner. Dünyanın atmosferi vardır. Gökkuşağı Güneş ışığının atmosferde kırılması ile oluşur. Enerji korunur, termodinamik yasaları vardır. Kalkülüs, doğada vardır. Birim türev, tek hücreli canlılardaki üreme miktarını gösterebilir.

Gibi sonsuza yakın öngörüsü vardır. Einstein bu sonsuz sayıdaki öngörülerin 3 tanesini daha geniş yargı ile açıklamıştır.

1. Merkürün yanında başka bir gökcismi yoktur.
  2. Yalnızca kütleler birbirini çekmez. Kütleler, kütlesiz cisimleri de çeker.
  3. Kütleçekim, anında etki etmez. Işık hızı sınırlandırması vardır.

Şimdi Newton mekaniğinin bu sonsuza yakın varsayımının doğruluğunu boşverip; Newton, Einstein tarafından çürütüldü demek indirgemecilik değil de nedir?

Buradan yola çıkarak evrim teorisinin psikoloji, sosyobiyoloji, coğrafya, abiyogenez mekaniği, taksonomi, nörobilim-fizyoloji, jeoloji, paleontoloji, antrepoloji, kimya, fizik, astronomi, karmaşık sistemler matematiği gibi alanlardaki sonsuza yakın varsayımsal öngörülerin yanlışlanabileceğini iddia etmek de indirgemecilik değil midir?

-

Sonuç Olarak: Evrim teorisi çürütülebilir demek, kesin suretle çürütülemez demek kadar indirgemeci ve güvenilmez bir tutumdur. Bilimin gerçekliğine yapılan saldırılar her daim indirgemecilik ve güvensizlik yolu üzerinden geçtiği için, bu saldırıları aynı zamanda kendiyle çelişen tutarsızlıklar ve safsatalar bütünü olarak kılar. Tabiki felsefi bir tartışma olduğu için anlatabileceklerim sınırlı. Bu yüzden aşağıya kitaplara bakmanızı kesinlikle öneririm.

Saygılar

--------

Modern Epistemoloji:

Kuhn ve Popper'ın çok satanları.

Bilimsel Araştırma Programlamanın Metadolojisi - Imre Lakatos