Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Evrim canlıların ortak özelliği midir?

Canlıların bir çok ortak özelliği lise biyoloji müfredatında anlatılıyor merak ettiğim evrim de canlıların ortak özelliği mi?

Evet evrim canlıların ortak özelliğidir. Ve evet Biyoloji dersinde görmemen gayet normal çünkü bunu müfredattan kaldırdılar. Her ne kadar adaptasyondan bahsetselerde direk olarak "Evrim" kelimesini kullanmaktan çekiniyorlar. Evrim teorisinin işlenmediği nadir ülkelerden birisiyiz.

Evrimsel Değişim (Adaptasyon, Uyum)

Canlılar içerisinde bulundukları ortama rağmen kendi iç dengelerini sağlamak için ne kadar ayak direseler de, dış çevre kontrolleri dışında, durmaksızın değişir. Üstelik bu değişimler her zaman sıcaklığın biraz artması, asiditenin biraz değişmesi gibi ufak sayılabilecek değişimler değildir; 66 milyon yıl önce gezegenimize çarpıp da dinozorlarla birlikte o dönemde var olan tüm türlerin %75'inden fazlasını yok eden göktaşını ve o dönemde yaşanan çevresel değişimleri bir düşünün. Ya da Buzul Çağı'nda Dünya'nın iklim koşullarıyla, şimdiki hali arasındaki farkları düşünün. Bu kadar büyük ve sürekli yaşanan değişimlere karşı, canlıların nesiller içerisinde değişme, farklılaşma ve uyum sağlama becerileri olmasaydı, yani Dünya'nın başından beri aynı şekilde kalsalardı, canlılığın günümüze kadar ulaşması imkansız olurdu.

İşte doğadaki en temel gerçeklerden biri olan evrim, canlıların çevresel değişimlere sadece modifikasyonlar yoluyla geçici olarak değil, adaptasyonlar yoluyla kalıcı olarak yanıt verebilmesini, bu süreçte farklılaşarak yepyeni türlere bile dönüşebilmelerini sağlayan doğa yasasıdır. Ayrıca türlerdeki kalıcı değişimleri anlamamızı sağlayan Evrim Teorisi, günümüzde canlılık içerisinde gördüğümüz ve Dünya'daki 4 milyar yıllık canlılık tarihi boyunca oluşan bütün çeşitliliği tek bir kökene dayandırarak açıklamamızı sağlayan teoridir. Bir diğer deyişle bütün canlı türleri, aslında aynı ataların farklı soy hatları boyunca farklılaşmasıyla oluşmuş varlıklardır. Bu bakımdan bütün canlılar, birbirleriyle yakından veya uzaktan akrabadırlar.

• Ç. M Bakırcı. Canlıların Ortak Özellikleri Nelerdir? Canlı Ve Cansızları Birbirinden Ayırmanın Kolay Bir Yolu Var Mı?. (11 Eylül 2021). Alındığı Tarih: 11 Eylül 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı